1403-02-31

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

به گزارش زوم اسپورت” امشب از ساعت 22:30 به وقت تهران، پپ گواردیولا در حساس‌ترین دیدار دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تیم سابقش رو در رو خواهد شد؛ مردی که 3 فصل را در باواریا سپری کرد اما فراتر از قهرمانی در بوندس لیگا، موفق نشد بر بام فوتبال اروپا بایستد تا تعداد قهرمانی‌هایش در بالاترین سطح فوتبال اروپا، محدود به همان 2 فتح جام به‌عنوان سرمربی بارسلونا باقی بماند. این هفتمین تقابل تاریخ بایرن و سیتی با یکدیگر خواهد بود که هر 6 تقابل پیشین، همواره در لیگ قهرمانان اروپا به وقوع پیوسته و 3 برد سهم سیتیزن‌ها، 3 برد سهم باواریایی‌ها بوده است. ۲ تیم هرگز به کسب تساوی مقابل یکدیگر رضایت نداده‌اند و این دیدار هم به قدری حساسیت خواهد داشت که نتیجه تساوی، تیم‌ها را راضی نکند.

توخل، چشم در چشمِ پپ

به دنبال اخراج شگفت‌انگیز یولیان ناگلزمن از هدایت بایرن‌مونیخ در تعطیلات فیفادی، توماس توخل جانشین سرمربی جوان شد و حالا در نخستین تجربه لیگ قهرمانان روی نیمکت باواریایی‌ها، باید به مصاف تیمی برود که چندان با آنها غریبه نیست. توخل که یک عنوان قهرمانی در این مسابقات را در ویترین افتخاراتش می‌بیند، تا به‌ حال 10 بار مقابل گواردیولا تیم‌هایش را هدایت کرده و برخلاف بازی‌های لیگ، رکورد سرمربی آلمانی در مسابقات حذفی بهتر بوده است. توماس توخل سال 2021 موفق شد سیتیِ پپ را در یک قدمی فتح جام از پیش روی بردارد و در ادامه روندی که منچسترسیتی را از نیمه‌نهایی جام حذفی کنار زده بود، حسرت آبی‌های شهر منچستر را بیشتر کند. تیمِ پپ اگرچه فصل بعد موفق شد 2 بار برتری در بازی‌های لیگ برتری مقابل چلسی را تجربه کند اما شیرینی انتقامگیری در لیگ قهرمانان اروپا از تیمِ پر مدعی توخل که به تازگی از جام حذفی هم کنار رفته، طعم دیگری خواهد داشت.

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

پپ که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین سرمربیان تاریخ فوتبال است در بازی‌هایش به عنوان سرمربی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا، نرخ پیروزی 54 درصدی داشته و 39 از 72 بازی تیم‌هایش در دور حذفی لیگ قهرمانان اروپا را با برد پشت سر گذاشته است. روندی که صدالبته خارج از بارسلون هنوز به قهرمانی ختم نشده است.  او تنها سرمربی است که در این مقطع، بیش از نیمی از بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر گذاشته و مدافعانش در شب تقابل با بایرن‌مونیخ، کاری به مراتب سخت‌تر از دیدارهایشان در بازی‌های لیگ برتر خواهند داشت.

امیدها به مولر مقابل هالند

از طرف مقابل، امید باواریایی‌ها و توماس توخل برای گذر از سد سیتی به توماس مولرِ باتجربه خواهد بود؛ ستاره‌ای که در 140 دیدارش با پیراهن بایرن در لیگ قهرمانان اروپا تا به حال از 99 دیدار به عنوان پیروزِ میدان خارج شده و اگر در یکی از تقابل‌های رفت یا برگشت این مرحله موفق به پیروزی مقابل سیتی شود، به‌عنوان سومین بازیکن تاریخ این مسابقات ورود به باشگاه صدتایی‌ها را تجربه خواهد کرد. پیش‌تر تنها کریستیانو رونالدو (115) و ایکر کاسیاس (101) موفق شده بودند تعداد پیروزی‌هایشان در لیگ قهرمانان اروپا را 3 رقمی کنند که البته مولر این شانس را خواهد داشت تا به‌عنوان تنها بازیکن تک باشگاهی در این جمع تاریخ‌ساز شود.

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

تجدید دیدار پس از 9 سال

آخرین تقابل منچسترسیتی و بایرن در لیگ قهرمانان اروپا، به فصل 15-2014 بازمی‌گردد؛ جایی که پپ سرمربیِ بایرن‌مونیخ بود و مثلث مرگبار ریبری، روبن و لواندوفسکی با حمایت ژابی آلونسو پشت سر از کسب پیروزی مقابل تیمی که تحت هدایت مانوئل پیگرینی از نبوغ تک ستاره خط حمله‌اش، سرخیو آگوئرو بهره می‌برد، عاجز ماندند. 25 نوامبر 2014، بازی برگشت دور گروهی بین سیتی و بایرن به میزبانی اتحاد، پس از برتری تک گله باواریایی‌ها در آلیانتس با پیروزی و بازگشت اعجاب‌انگیز سیتیزن‌ها همراه بود. جایی که ابتدا منچسترسیتی با گل آگوئرو از حریف پیش افتاد اما 2 گل بایرن در 5 دقیقه پایانی نیمه نخست، معادلات بازی را بر هم زد و باز هم این آگوئرو در اردوگاهِ رقیب تیمِ پپ بود که با 2 گل در واپسین دقایق دیدار، پیروزی ارزشمندی با اولین هت‌تریکش در لیگ قهرمانان به شاگردان پیگرینی هدیه داد تا سیتیزن‌ها در دیدار هفته آخر به میزبانی الیمپیکو، شانس صعود بالاتر از رم به دور حذفی را داشته باشند.

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

هرچند مسیر سیتی در ادامه توسط بارسلونا، قهرمان آن فصل در یک هشتم نهایی متوقف شد اما بایرن تا نیمه‌نهایی رسید و دیگر قربانی بلوگرانا در مسیر قهرمانی لقب گرفت. این دومین فصلی بود که منچسترسیتی شیرینیِ طعمِ برتری ۳ بر ۲ مقابل بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا را می‌چشید. فصل 14-2013 هم 2 تیم به مصاف هم رفتند که در دور گروهی، منچسترسیتی اگرچه بازی را در استادیوم اتحاد واگذار کرده بود اما در آلیانتس پس از دریافت 2 گل توسط مولر و گوتزه، موفق شد نتیجه را بازگرداند و در نهایت هم صدرنشینی گروه را به تبع یک گل زده کمتر در خانه هم‌امتیاز با بایرن به باواریایی‌ها واگذار کرد. در دور یک هشتم نهایی منچسترسیتی مغلوب بارسلونا شده بود و رویای حضور در فینال به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی برای بایرن در مرحله نیمه‌نهایی توسط رئال مادرید بر باد رفت. بنابراین 4 تقابل اخیر سیتی و بایرن در لیگ قهرمانان اروپا، شاهد حضور پپ گواردیولا روی نیمکت بایرن مقابل تیمِ حال حاضرش بود که سرمربی اسپانیایی در 2 دیدار طعم شکست مقابل سیتی را چشیده و 2 بار هم پیروزی را به باواریایی‌ها هدیه داده بود.

ببر و فینالیست شو؛ اگر رئال بگذارد!

پیش‌تر  در دور گروهی فصل 12-2011، اولین تقابل‌های تاریخ این ۲ تیم با یکدیگر به وقوع پیوسته بود که هر بار یکی از 2 تیم با نتیجه مشابه 2 بر صفر در خانه خود مقابل دیگری پیروز شد. در نهایت منچسترسیتی قافیه صعود را به ناپولی باخت و بایرن نایب قهرمانی مسابقات را با تجربه شکست مقابل چلسی در ضربات پنالتی تجربه کرد. در تاریخ تقابل‌های سیتی و بایرن، مجموعاً 19 گل به ثمر رسیده که سهم بایرن‌مونیخ 10 گل بوده است. باید دید در نهایت گل شماره 20 تاریخ تقابل‌های ۲ تیم در نخستین دیدار در دور حذفی، سهم کدام تیم خواهد شد؛ تیمی که با 6 قهرمانی، یکی از پرافتخارترین‌های رقابت‌هاست یا سیتیِ پرمهره‌ای که برای تاریخ‌سازی و فتح نخستین جام، هیچ چیز کم ندارد.

منچسترسیتی _ بایرن مونیخ؛ رونمایی از هیجان انگیزترین تقابل اروپایی فصل در اتحاد

برای دیدار امشب، ابر کامپیوترهای آنالیز مسابقات مبتنی بر داده‌های آماری که شانس قهرمانی در نهایتِ تورنمنت را بالاتر از رئال، بایرن‌مونیخ و ناپولی به سیتی اعطا کرده‌اند، برای پیروزی منچسترسیتی در تقابل با بایرن در دور رفت مرحله یک هشتم نهایی شانس 54.9 درصد را در نظر گرفته‌اند و بنا به همین داده‌ها، شاگردان توخل تنها 22.6 درصد شانس خواهند داشت تا با دست پر از استادیوم اتحاد خارج شوند.

در انتظار 13

سیتی با تجربه 12 بازی متوالی شکست‌ناپذیری در تمامی مسابقات پا به این دیدار خواهد گذاشت که 10 پیروزی از جمله 8 پیروزی متوالی اخیر، امیدها به کسب برتری را بیشتر می‌کند. شاگردان پپ گواردیولا در جریان 8 پیروزی اخیرشان، با بهره‌مندی از اعجوبه‌ای به نام هالند 31 گل به ثمر رسانده‌اند و میانگین 3.88 گل به ازای هر بازی، کمی خط دفاعی بایرن‌مونیخ را می‌ترساند. هرچند بایرن بهترین خط دفاعی مسابقات را در اختیار داشته و علاوه بر آنکه شکست ناپذیر با 7 کلین‌شیت و تنها 2 گل خورده در 8 بازی به این مرحله رسیده، صدرنشین گروه مرگ شده و در دور یک هشتم نهایی هن یکی از مدعیان اصلی تورنمنت یعنی پاری‌سن‌ژرمن را در هم کوبیده است.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.