1403-02-15

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

به گزارش زوم اسپورت” نزدیک‌ترین رقابت ۳ طرفه قهرمانی در تاریخ لیگ برتر انگلیس قدم به قدم به خط پایان نزدیک می‌شود و تنها یک امتیاز اختلاف در صدر جدول بین تیم‌های آرسنال، لیورپول و منچسترسیتی فاصله انداخته است. تقابل شاگردان پپ و کلوپ در آنفیلد برنده نداشت و توپچی‌ها در بازگشت از تعطیلات ملی باید برای مصاف با منچسترسیتی مهیا شوند. هر ۳ تیم در تورنمنت‌های اروپایی به جمع ۸ تیم برتر صعود کرده‌اند و هیجان حضور در جام حذفی هم برای لیورپول و منچسترسیتی همچنان ادامه دارد. بررسی ۱۰ رقیب باقی‌مانده تیم‌ها در این فصل پرفشار نشان می‌دهد  آرسنال در بین مدعیان قهرمانی دشوارترین برنامه را پیش رو دارد و تقویم مسابقات برای لیورپول کمی متعادل‌تر و آسان‌تر از منچسترسیتی است. آرسنال برای شکستن طلسم ۲ دهه‌ای قهرمانی در لیگ انگلیس می‌جنگد، منچسترسیتی سودای تداوم حاکمیت تک‌قطبی خود در سال‌های اخیر را در سر دارد و یورگن کلوپ می‌خواهد در آخرین فصل حضور خود روی نیمکت لیورپول، با کسب حداکثر جام‌های ممکن خاطره‌ای خوش و فراموش‌نشدنی در ذهن هواداران سرخ‌ها بسازد.

هفته‌های پایانی لیگ همواره با انرژی و شور مضاعف از جانب تیم‌ها دنبال می‌شود. در این مقطع بزرگ‌ترین  شگفتی‌ها و قدرت‌نمایی‌ها رخ می‌دهد و سرنوشت نهایی در کورس قهرمانی، جنگ بر سر سهمیه‌های اروپایی و رقابت بر سر بقا در انتهای جدول مشخص می‌شود. مرجع آماری «اوپتا» برای بررسی شدت دشواری برنامه بازی‌های هر تیم از میانگین امتیازات قدرت رقبا استفاده می‌کند. امتیاز هر تیم در این مقیاس از صد (برای منچسترسیتی، قهرمان اروپا و جهان) تا صفر (برای ضعیف‌ترین تیم جهان) متغیر است و میانگین امتیازات رقبای هر تیم در هفته‌های پایانی سطح دشواری برنامه را نشان می‌دهد.

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

مطابق این بررسی، برایتون دشوارترین برنامه را در بین تمام تیم‌های لیگ برتری طی هفته‌های پیش رو دارد. شاگردان دزربی به جز مصاف با هر ۴ تیم بالای جدول، باید طی هفته‌های پایانی مقابل منچستریونایتد، چلسی و نیوکاسل هم به میدان بروند. در بین ۶ تیم بزرگ انگلیس، چلسی ساده‌ترین برنامه را در ۱۰ هفته پایانی پیش رو دارد (البته بدون احتساب مسابقه عقب‌افتاده مقابل تاتنهام که جزء هفته‌های آخر فصل نیست). شاگردان توماس فرانک در برنتفورد ساده‌ترین برنامه را در بین تمام تیم‌های لیگ برتری در اختیار دارند. زنبورها تمام بازی‌های خود با مدعیان قهرمانی را انجام داده‌اند و بیشتر بازی‌های این تیم در هفته‌های آخر در مقابل رقبایی از قعر جدول خواهد بود.

توپچی‌ها بعد از پیروزی پرزحمت هفته گذشته مقابل برنتفورد و به دنبال تساوی لیورپول و منچسترسیتی در بازی همزمان، صدر جدول لیگ را در اختیار گرفتند اما دردسرهای زیادی برای حفظ این جایگاه پیش رو خواهند داشت. آرسنال در هر ۸ مسابقه لیگ برتری اخیر خود با نتیجه مجموع ۳۳ بر ۴ به پیروزی رسیده اما در رقابت داغ و فشرده صدرنشین‌ها، اولین لغزش به معنی از دست دادن رده اول و حتی رده دوم است. شاگردان آرتتا ۳ سفر سخت برای تقابل با هر ۲ تیم شهر منچستر و تاتنهام هاتسپر پیش رو خواهند داشت و امکان دارد در خانه مقابل چلسی و استون‌ویلا هم زمین بخورند، ضمن اینکه مصاف خارج از خانه مقابل ولورهمپتون همیشه دشواری‌های خود را دارد. مطابق شبیه‌سازی‌های ابررایانه آماری «اوپتا»، آرسنال پنجمین برنامه دشوار را در بین تمام تیم‌های لیگ برتری برای هفته‌های پایانی فصل پیش رو خواهد داشت. مسلماً دشوارترین دردسر توپچی‌ها نخستین مسابقه لیگ بعد از بازگشت بازیکنان از تعطیلات ملی، در خانه منچسترسیتی است. از آخرین پیروزی توپچی‌ها در ورزشگاه اتحاد ۹ سال تمام می‌گذرد و هر نتیجه‌ای جز پیروزی احتمالاً به معنی از دست رفتن صدر جدول و تقدیم آن به لیورپول است. لیورپول و منچسترسیتی اما در مجموع با برنامه متعادل‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

لیورپول به خانه ۲ رقیب سنتی خود اورتون و منچستر یونایتد می‌رود که هر ۲ تیم از توقف سرخ‌ها در راه دومین قهرمانی لیگ برتر خوشحال می‌شوند اما جدا از این رقابت‌های حیثیتی، دشوارترین بازی‌های لیورپول مصاف خانگی با تاتنهام و سفر به ویلا پارک برای تقابل با شاگردان اونای امری در هفته سی‌وهفتم است. برنامه منچسترسیتی اندکی دشوارتر از لیورپول ارزیابی می‌شود اما تمام این موضوع به دلیل تقابل ۲ هفته بعد مقابل آرسنال است. سیتیزن‌ها در صورت پیروزی مقابل شاگردان آرتتا مسیر سرراست‌تری تا پایان فصل خواهند داشت؛ به گونه‌ای که بازی خانگی مقابل استون‌ویلا و سفر به شمال لندن برای جدال با تاتنهام به دشوارترین قسمت برنامه این تیم تبدیل می‌شود. هر ۳ مدعی قهرمانی فصل را در خانه به پایان می‌برند و باید دید جشن قهرمانی در مقابل چشم هواداران حاضر در کدام‌یک از ورزشگاه‌ها به پا خواهد شد.

رقابت بر سر آخرین سهمیه‌های لیگ قهرمانان اروپا امسال پیچیده‌تر از همیشه در ۳ لیگ معتبر اروپایی دنبال می‌شود چون با تدبیر یوفا برای اعطای ۲ سهمیه اضافی به ۲ لیگ قدرتمندتر، تعداد دقیق سهمیه‌های هر کشور همچنان مشخص نیست. ۲ کشوری که نمایندگانش در مسابقات این فصل فوتبال اروپا عملکرد بهتری به ثبت برسانند، فصل آینده دارای ۵ سهمیه در لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود و با نزدیک‌شدن به مراحل پایانی ۳ تورنمنت قاره‌ای یوفا، رقابت لیگ‌ها هم ادامه دارد. لیگ‌های ایتالیا، انگلیس و آلمان پیشتاز رقابت بر سر سهمیه‌های اضافی هستند. این هفته اینتر و لاتسیو از لیگ قهرمانان اروپا خداحافظی کردند اما رم بر برایتون غلبه کرد و باشگاه‌های انگلیسی با قرعه‌‌های دشوار روبه‌رو شدند. در حال حاضر باشگاه‌های ایتالیا با ۱۷.۷ امتیاز بالاتر از آلمان (۱۶.۴) و انگلیس (۱۶.۲) رکورددار هستند اما با بررسی نتایج احتمالی بازی‌های آینده و تعداد نماینده‌های باقی‌مانده از هر لیگ در رقابت‌های اروپایی، پیش‌بینی می‌شود لیگ انگلیس به احتمال ۸۲.۵ درصد یکی از سهمیه‌های اضافی یوفا را در اختیار بگیرد که این موضوع رده پنجم لیگ را هم صاحب اهمیت می‌کند.

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

در حال حاضر استون‌ویلا با ۵۵ و تاتنهام با ۵۳ امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند و شانس منچستر یونایتد برای بازگشت به رده‌های بالا با ۴۷ امتیاز هفته به هفته کم‌تر می‌شود. با این حال نکته امیدوارکننده برای اریک تن‌هاخ این است که ۲ رقیب شیاطین سرخ بر سر کسب سهمیه برنامه‌ای دشوارتر پیش رو خواهند داشت. در حال حاضر احتمال قرارگیری منچستر یونایتد در یکی از ۴ رده نخست جدول تنها ۲.۳ درصد ارزیابی می‌شود. هنگام شروع فصل پیش‌بینی می‌شد شیاطین سرخ به احتمال بیش از ۶۰ درصد به سهمیه اروپایی دست پیدا کنند.

استون‌ویلا دومین برنامه دشوار بین تمام تیم‌های لیگ برتری را پیش رو دارد و برخلاف تاتنهام و منچستر یونایتد باید پنج‌شنبه شب‌ها در لیگ کنفرانس اروپا هم به میدان برود. شاگردان امری علاوه بر ۲ مصاف خارج از خانه دشوار مقابل منچسترسیتی و آرسنال، باید در خانه هم مقابل چلسی، لیورپول، وستهام و برایتون به میدان بروند. تاتنهام از هفته ۳۳ تا ۳۶ در ۴ مسابقه متوالی باید رودرروی نیوکاسل، منچسترسیتی، آرسنال و لیورپول قرار بگیرد که مسابقه اول و آخر بیرون از خانه خواهد بود. دشوارترین قسمت برنامه منچستر یونایتد اما ۲ دیدار خانگی فاصله‌‌دار مقابل آرسنال و لیورپول است. یونایتد تا پایان فصل با هیچ تیم دیگری از ۷ رده بالای جدول روبه‌رو نمی‌شود و شاید مهربانی تقویم به سرمربی هلندی در راه دست‌یابی معجزه‌آسا به سهمیه اروپایی کمک کند.

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

فصل جاری لیگ برتر انگلیس شاهد یکی از سردترین رقابت‌های ممکن در قعر جدول بود؛ ضعف بیش از اندازه تیم‌های تازه‌وارد از هیجان در انتهای جدول کاست و نگاه معقولانه به ما می‌گوید باید شفیلد یونایتد و برنلی را از هم‌اکنون سقوط‌ کرده بدانیم. هر ۲ تیم از ۲۸ هفته نخست لیگ تنها ۱۴ امتیاز به دست آورده‌اند و  ۱۰ امتیاز با منطقه بقا فاصله دارند. پیش‌بینی می‌شود امسال برای بقا در لیگ ۳۴ امتیاز کافی باشد و ۲ تیم قعر جدول باید برای رسیدن به این استاندارد از ۱۰ مسابقه باقی‌مانده ۲۰ امتیاز کسب کنند.

نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

برنامه آسان‌تر برنلی کمک خاصی به شاگردان ونسان کمپانی نخواهد کرد. به این ترتیب تنها یک رده برای سقوط باقی می‌ماند و ۴ یا شاید ۵ تیم برای بقا و فرار از رده هجدهم می‌جنگند. لوتون تاون، ناتینگام فارست، اورتون و برنتفورد در محدوده خطر قرار دارند و کریستال‌پالاس حتی با وجود برنامه دشوار با ۸ امتیاز اختلاف نسبت به منطقه سقوط با خیال راحت لیگ را دنبال می‌کند. وقتی لوتون هفته گذشته در مصاف با بورنموث با ۳ گل پیش افتاد، به نظر می‌رسید فرآیند فرار از سقوط آغاز شده اما شاگردان راب ادواردز در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ متحمل شکست شدند. ۳ دیدار خارج از خانه دشوار مقابل تاتنهام، آرسنال و منچسترسیتی شانس این تیم تازه‌وارد را برای بقا کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود لوتون تاون به احتمال ۷۶ درصد، دست در دست ۲ تیم تازه صعود کرده دیگر راهی سطح دوم شود.

درباه نویسنده

1 thought on “نبرد خونین مدعیان؛ بررسی مسیر پیش رو بالانشینان لیگ برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.