1403-02-23

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » شب شکستن طلسم؛ فینال لیگ اروپا میزبان آاس رم و سویا برای دیداری جذاب و مهیج

شب شکستن طلسم؛ فینال لیگ اروپا میزبان آاس رم و سویا برای دیداری جذاب و مهیج

شب شکستن طلسم؛ فینال لیگ اروپا میزبان آاس رم و سویا برای دیداری جذاب و مهیج

به گزارش زوم اسپورت” سویا و رم امشب اولین فینال 3 تورنمنت اروپایی فصل را روی پرده می‌برند. فینال لیگ اروپا در استادیوم پوشکاش‌آرنا شهر بوداپست کشور مجارستان برگزار می‌شود و به دست آوردن سهمیه فصل بعد لیگ‌ قهرمانان اروپا از طریق فتح این جام، حساسیت و اهمیت فینال را افزایش داده‌است. تیمی که در پوشکاش‌آرنا جام را بالای سر ببرد، علاوه‌ بر این‌ که به  لیگ قهرمانان صعود می‌کند، در سید اول هم قرار می‌گیرد و احتمال موفقیت بیشتری خواهد داشت. سویا به‌ عنوان تیم سوم گروه هفتم لیگ‌قهرمانان به لیگ‌اروپا راه‌یافت و جالوروسی از ابتدا در این تورنمنت حاضر بود. عملکرد هر 2  تیم در لیگ‌های خود متوسط بوده‌ و پیروز این جنگ تمام‌عیار، فصل را شیرین و درخشان به‌ اتمام می‌رساند.

با اعلام یوفا، قضاوت این مسابقه برعهده داوران انگلیسی خواهد بود و آنتونی تیلور به‌عنوان داور اصلی و استوارت اتول برای داور VAR انتخاب شده‌است. تیلور که ۴۴ سال سن دارد تاکنون ۳ مسابقه را برای سویا سوت زده که حاصل کار تیم اسپانیایی در این ۳ مسابقه، یک برد، یک تساوی و یک باخت بوده‌ است. تلخ‌ترین قضاوت این داور انگلیسی برای سویا به سوپرجام اروپا ۲۰۲۰ برمی‌گردد که بایرن‌مونیخ در وقت‌های اضافه به برد  2 بر یک رسید و دست سویا از فتح سوپر جام کوتاه‌ ماند. آنتونی تیلور ۴ نبرد را داوری کرده‌ که جالوروسی به یک پیروزی و یک تساوی رسیده‌ و ۲ بار هم با قضاوت این داور باخته‌ است. آخرین قضاوت تیلور برای رم، اولین و آخرین برد آن‌ها را رقم‌ زد و توانستند در مرحله یک‌چهارم فصل جاری لیگ‌اروپا مقابل فاینورد هلند به برد  4 بر یک برسند و با داوری تیلور مقابل تیم‌های لیون فرانسه و ویکتوریاپلژن چک بازنده بوده‌اند. داور سرشناس انگلیسی در همین فصل یک فینال مهم دیگر را هم سوت‌زد که با برد 5 بر 3  رئال‌مادرید مقابل الهلال عربستان همراه‌شد و حالا علاوه‌ بر فینال جام باشگاه‌های جهان، فینال لیگ‌اروپا را هم داوری خواهد کرد.

شب شکستن طلسم؛ فینال لیگ اروپا میزبان آاس رم و سویا برای دیداری جذاب و مهیج

تیم سویا با ۶ عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ‌اروپا و جام یوفا پرافتخارترین تیم این رقابت‌هاست و بعد از آن‌ها، اینتر، لیورپول، یوونتوس و اتلتیکومادرید با ۳ قهرمانی قرار دارند. آخرین حضور رم در فینال یک رقابت اروپایی به قهرمانی ختم شد و حالا به‌ دنبال کسب دومین جام اروپایی تاریخ خود هستند. از آخرین قهرمانی تیم‌های ایتالیایی در لیگ‌اروپا دهه‌ها گذشته‌ و آخرین قهرمانی ایتالیایی‌ها در لیگ‌قهرمانان هم توسط اینتر با ژوزه مورینیو به‌ دست آمده‌ است. حالا ماموریت مهم آقای خاص طلسم‌شکنی در لیگ‌اروپا است و امید دارد با رم هم مثل اینتر فاتح تورنمنت اروپایی شود.

مندیلیبار، نجات‌دهنده سویا

فصل ۲۳-۲۰۲۲ برای تیم سویا اصلاً خوب نبود و آن‌ها هیچ نشانی از سویا قدرتمند همیشگی نداشتند. در فاصله یک هفته تا پایان لیگ در رده یازدهم لالیگا قرار دارند و بعد از مدت‌ها نمی‌توانند از طریق لیگ سهمیه مسابقات اروپایی را به‌ دست بیاورند. آخرین فصلی که سویا لیگ را در رده‌های دهم با بدتر به‌ اتمام رساند به فصل ۰۳-۲۰۰۲ برمی‌گردد که دهم شدند. در آن فصل رئال‌مادرید قهرمان شد، بارسلونا به مقام ششمی رسید و اتلتیکومادرید در جایگاه یازدهم قرار گرفت! شروع سویا در لیگ بسیار ضعیف و دور از انتظار بود. آن‌ها در ۱۵ مسابقه نخست لالیگا فقط به ۲ پیروزی رسیدند و همین عملکرد ضعیف، کار آن‌ها برای ادامه فصل را سخت و سخت‌تر کرد. تیم شهر سویل اسپانیا فصل را با لوپتگی شروع کرد، با خورخه سمپائولی ادامه‌ داد و عملکرد ضعیف سرمربی آرژانتینی باعث‌ شد خوسه لوئیس مندیلیبار جایگزین او شود.

مندیلیبار از هفته بیست‌و‌هفتم لالیگا به‌ بعد سرمربی سویاست و طی این مدت در ۱۵ مسابقه، ۸ بار تیمش را به پیروزی رسانده‌است. تیم او ۵ بار متوقف شده‌ و فقط ۲ بار بازنده بوده‌. این مربی سویا را به‌ خوبی احیا کرده‌ است. سویا تا پایان سی‌و‌هفتمین هفته لالیگا ۱۳ برد و ۱۰ مساوی داشته و متحمل ۱۴ باخت شده‌. آن‌ها ۴۹ امتیازی هستند و اگر هفته آخر مقابل رئال‌سوسیداد به برد برسند، تحت شرایطی خاص و پیچیده می‌توانند تا رتبه هفتم صعود کنند اما کسب سهمیه مسابقات لیگ‌قهرمانان و لیگ‌اروپا غیرممکن است. عملکرد سویا در ۵ مسابقه آخر تمام رقابت‌ها، یک باخت، ۲ تساوی و ۲ برد بوده‌ و آخرین پیروزی آن‌ها به نبرد مقابل یوونتوس برمی‌گردد که با پیروزی 2 بر یک به فینال لیگ‌اروپا صعود کردند.

رم _ سویا در فینال لیگ اروپا؛ حذف لورکوزن و یوونتوس در شب بدشانسی سردار

متخصص لیگ‌اروپا از لیگ‌قهرمانان به تورنمنت مورد علاقه خودش رسید. آن‌ها در گروه  هفتم لیگ قهرمانان حاضر بودند و با کسب ۵ امتیاز بعد از منچسترسیتی و بورسیادورتموند سوم شدند و برای رسیدن‌به مرحله یک‌هشتم لیگ‌اروپا مجبور به عبور از پلی‌آف شدند. حریف سویا در پلی‌آف آیندهوون هلند بود. پیروزی 3 بر صفر در مسابقه رفت برای صعود کافی بود و شکست 2 بر صفر نبرد برگشت مانع‌ صعود سویا نشد. در مرحله یک‌هشتم تعویض‌های سمپائولی نقشی مهم در صعود داشتند و سویا در خانه با 2 گل خوان جردن و اریک لاملا که به‌عنوان تعویضی به زمین آمده‌ بودند به برد 2 بر صفر مقابل فنرباغچه ترکیه رسید و باز هم در دور برگشت باخت اما به‌دلیل نتیجه بهتر در مسابقه رفت صعود کرد. مرحله یک‌چهارم شروع قرعه‌های سخت تیم اسپانیایی بود و آن‌ها در مرحله ماقبل نیمه‌نهایی مقابل منچستریونایتد قرار گرفتند. شیاطین سرخ که با حذف تیم‌های اسپانیایی به این مرحله رسیده‌ بودند، این‌بار زمین‌گیر شدند. در اولدترافورد با 2 گل‌به‌خودی مالاسیا و مگوایر در دقایق پایانی  2 بر 2  متوقف شدند و سویا در نبرد برگشت به برتری قاطع 3 بر صفر رسید تا درمجموع با برتری 5 بر 2  صعود خود را قطعی کند.

در نیمه‌نهایی یوونتوس با سویا روبه‌رو شد و در جدال رفت و درحالی‌ که تا ثانیه‌های پایانی در تورین یک بر صفر عقب بودند کار را به تساوی کشاندند تا تکلیف تیم صعودکننده در رامون‌سانچس پیزخوان مشخص شود. مسابقه برگشت با پیروزی 2 بر یک سویا در وقت‌های اضافه همراه شد و تک‌گل ولاهوویچ با گل‌های سوسو و لاملا جواب داده‌شد تا سویا با یک بازگشت شگفت‌انگیز به فینال لیگ‌اروپا برسد. تیم سویا در مسابقات خانگی این فصل لیگ‌اروپا بی‌نظیر بوده‌ و از ۴ مسابقه ۴ برد داشته‌ و این درحالی است که در فینال هم اسماً میزبان هستند. آخرین حضور سویا در فینال لیگ‌اروپا به فصل ۲۰-۲۰۱۹ برمی‌گردد که مقابل اینتر به برد 3 بر 2  رسیدند. اهالی سویل تاکنون هیچ‌گاه در فینال این رقابت‌ها بازنده نبوده‌اند و حالا می‌توانند در هفتمین حضور در فینال جام هفتم را هم بالای سر ببرند.

گلادیاتورهای رم به‌دنبال دومین قهرمانی اروپایی

ترکیب نه‌چندان قدرتمند و پرمهره ژوزه مورینیو در رم در فصل جاری مشکلات بسیاری را برای آقای خاص به‌همراه داشته‌ و از مقطعی به‌ بعد آن‌ها باید بین موفقیت و درخشش در سری‌آ یا لیگ‌اروپا یک جام را انتخاب می‌کردند و انتحاب مورینیو برای جام، فتح لیگ‌ اروپا بود. عملکرد جالوروسی در لیگ نسبتاً خوب بوده‌ اما با این وجود آن‌ها نتوانستند از طریق لیگ سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند و حالا تنها راه رسیدن‌ به این  هدف، پیروزی مقابل سویاست و فتح این رقابت‌ها، سال را برای رم ماندگار و تاریخی می‌کند. از مسابقات سری‌آ هنوز یک هفته باقی‌مانده که بعد از فینال لیگ‌اروپا برگزار می‌شود. رم تا پایان هفته سی‌و‌هفتم سری‌آ در ۱۷ نبرد به برتری رسیده‌ و ۹ بار هم متوقف شده‌است. جالوروسی در فصل جاری سری‌آ ۱۱ بار متحمل باخت شده‌ و آخرین شکست آن‌ها مقابل فیورنتینا در هفته سی‌و‌هفتم رقم خورد. شاگردان مورینیو در لیگ ۴۸ بار گلزنی کرده‌اند و فقط ۳۷ بار دروازه خود را بازشده دیده‌اند. فقط 3 تیم ناپولی، لاتزیو و یوونتوس کمتر از رم گل خورده‌اند و همین 3 تیم بیشتر از جالوروسی، کلین‌شیت کرده‌اند. رم ۶۰ امتیاز کسب کرده‌ و اگر در لیگ‌اروپا به قهرمانی نرسد باید در هفته آخر مقابل اسپتزیا به برد برسد تا حداقل سهمیه فصل بعد لیگ‌اروپا را کسب کند. بهترین گلزن رم در لیگ پائولو دیبالا با ثبت ۱۱ گل است و بعد از او تامی آبراهام با ۸ گل و استفان الشعراوی با ۷ گل قرار دارند.

رم _ سویا در فینال لیگ اروپا؛ حذف لورکوزن و یوونتوس در شب بدشانسی سردار

رم در فصل گذشته سری‌آ در جایگاه ششم قرار گرفت و به‌همین دلیل از ابتدا در لیگ‌اروپا حاضر بود. آن‌ها در مرحله گروهی ۱۰ امتیاز کسب کردند، در گروه دوم و مثل سویا مجبور شدند برای رسیدن‌به مراحل حذفی از پلی‌آف عبور کنند. شروع رم در پلی‌آف با مشکل همراه‌ بود و آن‌ها مسابقه رفت پلی‌آف را  یک بر صفر در خانه حریف به سالزبورگ اتریش باختند تا کار برای صعود گره‌ بخورد. پیروزی 2 بر صفر در نبرد برگشت باعث صعود ایتالیایی‌ها به یک‌هشتم شد و مقابل رئال‌سوسیداد قرار گرفتند. آن‌ها در ورزشگاه خانگی به برد  2 بر صفر  رسیدند و تساوی بدون گل در مسابقه برگشت، حکم صعود جالوروسی را امضا کرد. در مرحله یک‌چهارم کار مثل پلی‌آف گره خورد. فاینورد هلند در مسابقه رفت درحالی که لورنتزو پیگرینی پنالتی خراب کرد به پیروزی ارزشمند  یک بر صفر  رسید و رم برای صعود در خانه نیازمند برد بود. برد  2 بریک در استادیوم الیمپیکو باعث‌ شد کار به وقت‌های اضافه بکشد و رمی‌ها ۲ گل دیگر زدند تا درمجموع با برتری  4 بر 2  به نیمه‌نهایی برسند و استاد و شاگرد مقابل هم قرار گرفتند.

رم برای صعود به فینال باید از سد بایرلورکوزن ژابی آلونسو عبور می‌کرد. تنها گل ادواردو بووه که در اواسط نیمه دوم مسابقه اول به‌ثمر رسید برای صعود کافی بود و رم در نبرد برگشت فقط برای حفظ نتیجه پا به زمین گذاشت و موفق هم بود. صعود رم به فینال لیگ‌اروپا می‌تواند دومین جام اروپایی تاریخ را برای این تیم به‌همراه داشته‌ باشد. رم تاکنون فقط یک‌بار قهرمان لیگ‌کنفرانس شده‌ که همان جام را هم با مورینیو کسب کرده‌ و زرد و قرمزها یک نایب‌قهرمانی لیگ‌قهرمانان و یک نایب‌قهرمانی لیگ‌اروپا را هم در کارنامه دارند. درصورت پیروزی رم برابر سویا آن‌ها برای اولین‌بار از فصل ۱۹-۲۰۱۸ در لیگ‌قهرمانان حاضر خواهند بود.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.