1403-02-22

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » آقای خاص تسلیم شد؛ قهرمانی دوباره سویا در رقابت های سویا لیگ!

آقای خاص تسلیم شد؛ قهرمانی دوباره سویا در رقابت های سویا لیگ!

آقای خاص تسلیم شد؛ قهرمانی دوباره سویا در رقابت های سویا لیگ!

به گزارش زوم اسپورت” فینال لیگ اروپای 2023 چهارشنبه شب از ساعت 22:30 به وقت تهران بین تیم‌های رم و سویا به میزبانی پوشکاش آرنا بوداپست برگزار شد و در نهایت یک دیدار کسالت‌بار و طولانی، سویا موفق شد با برتری مقابل رم در ضربات پنالتی جام قهرمانی را برای هفتمین بار در تاریخ بالای سر ببرد. در این دیدار، ژوزه مورینیو قصد داشت روند شکست‌ناپذیری‌اش در فینال‌های اروپایی را به 6 افزایش دهد اما مغلوب تیمی شد که بیش از خودش در نباختن فینال‌ها تخصص دارد و سویا  در شب گل به خودی بازیکن رم، جالوروسی و آقای خاص را با هم تسلیم کرد.

گل نخست بازی را پائولو دیبالا روی غافلگیری دفاع سویا وارد دروازه کرد و نیمه نخست با برتری رم به پایان رسید اما فشار ابتدایی نیمه دوم سویا باعث شد بازیکنان رم و در صدر آنها جانلوکا مانچینی که پاس گل رم را ارسال کرده بود به اشتباه دروازه خودی را باز کنند و بازی با همین نتیجه نه‌تنها تا دقیقه 90 ادامه و پایان یافت، بلکه در وقت‌های اضافی هم سبک بازی ترسو و محافظه‌کارانه هر  ۲ تیم برای کشاندن کار به ضربات پنالتی، یکی از کسالت‌بار ترین مسابقات فینال در تاریخ لیگ اروپا را رقم زد. در دیداری که تا بیش از دقیقه 130 به طول انجامید، درخشش یاسین بونو، جام قهرمانی را در چنگ سویا نگه داشت.

آقای خاص تسلیم شد؛ قهرمانی دوباره سویا در رقابت های سویا لیگ!

دست و پای جادویی یاسین بونو

در ضربات پنالتی، ابتدا بازیکنان سویا به پشت توپ رفتند و لوکاس اوکامپوس توپ را به تور دروازه چسباند. پنالتی نخست رم را بریان کریستانته وارد دروازه یاسین بونو کرد اما اولین و آخرین گلزن رم در ضربات پنالتی لقب گرفت و درحالی که جیانلوکا مانچینی و راجر ایبانیز پنالتی‌هایشان را از دست دادند، اریک لاملا، ایوان راکیتیچ و گونسالو مونتیل شانس‌هایشان در ضربات پنالتی را به ثمر نشاندند و جام قهرمانی مثل همیشه نام سویا را روی خودش حک شده دید.

نخستین شکست اروپایی مورینیو

این نخستین فینال اروپایی بود که آقای خاص از دست داد و سویا در هفتمین حضورش در فینال لیگ اروپا، هفتمین قهرمانی در طول 18 سال اخیر را به چنگ آورد؛ تیمی که تا چند هفته پیش خطر سقوط از لالیگا را بیخ گوشش حس می‌کرد اما در نهایت علاوه بر ماندگاری در بالاترین سطح فوتبال اروپا با شاهکار مندیلیبار، فصل آینده را هم در لیگ قهرمانان اروپا توپ خواهد زد.

رم همه چیز را باخت

از طرف مقابل اما رم بازنده بزرگی بود که در راه رسیدن به قهرمانی لیگ اروپا همه اندوخته‌هایش در سری آ را از بین برد و در نهایت هم دستش جام قهرمانی لیگ اروپا برای نخستین بار در تاریخ را لمس نکرد. دیبالا  تبدیل به دومین خارجی تاریخ رم شد که گلزنی در فینال یک رقابت اروپایی را تجربه می‌کند و پیش‌تر تنها پدرو منفردینی موفق شده بود سال 1961 در فینال فیرز کاپ مقابل بیرمنگام بریس کند. این برای اولین بار در تاریخ بود که برای سومین بار متوالی فینال‌های لیگ اروپا (جام یوفا سابق) به وقت‌های اضافی و سپس ضربات پنالتی کشیده می‌شود و رم برای دومین مرتبه در تاریخ بازی فینال اروپایی که به ضربات پنالتی کشیده شده بود را واگذار کرد. پیش‌تر جالوروسی در فینال 1984 لیگ قهرمانان مغلوب لیورپول شده بودند.

آقای خاص تسلیم شد؛ قهرمانی دوباره سویا در رقابت های سویا لیگ!

ششمین قهرمان سطح اول در جمع پرافتخارترین‌ها

این هفتمین قهرمانی سویا در تاریخ لیگ اروپا بود و تعداد قهرمانی‌هایش از مجموع تعداد قهرمانی‌های دومین و سومین تیم پرافتخار تاریخ این رقابت‌ها بیشتر است. در سطح اول فوتبال اروپا تنها تیم‌های رئال مادرید (16)، بارسلونا (12)، میلان (9)، لیورپول (9) و بایرن‌مونیخ (8) تعداد قهرمانی‌های معتبر بیشتری از سویا داشته‌اند. نکته اینجاست هر 7 قهرمانی سویا در لیگ اروپا به دست آمده اما تیم‌های مورد اشاره از مجموع 54 قهرمانی‌شان در سطح اول، 38 قهرمانی را در لیگ قهرمانان اروپا جشن گرفته‌اند.

ناواس از ابتدا تا انتها

همچنین خسوس ناواس که در این دیدار به میدان رفت، با 37 سال و 191 روز سن تبدیل به مسن‌ترین بازیکن غیردروازه‌بان در تاریخ این مسابقات پس از سال 2008 شد و نکته اینجاست ناواس در سال 2006 نخستین قهرمانی سویا در تاریخ مسابقات را درحالی جشن گرفت که با 20 سال و 170 روز در ترکیب این تیم مقابل میدلزبورو در فینال لیگ اروپا حاضر بود. او در 4 قهرمانی از 7 قهرمانی سویا حاضر بوده و لذت فتح لیگ برتر انگلیس با منچسترسیتی را هم در بین ۲ مقطع حضورش در سویا تجربه کرده بود.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.