1403-02-23

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین

به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین

به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین

به گزارش زوم اسپورت” روز گذشته بازی های دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دوباره شروع شد و بازی بایرن مونیخ و سالزبورگ و لیورپول و اینتر آغازگر آن بودند. در این یادداشت می خواهیم کمی به اتفاقات مهم و قابل توجه مرحله حذفی این فصل از لیگ قهرمانان اروپا بپردازیم که به نوعی جزییات این تورنمنت خواهند بود.

ادوارد مندی؛ شگفت انگیز

ادوارد مندی در 18 بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا تا کنون 14 بار دروازه خود را بسته نگه داشته است و تنها ادوین ون در سار با 14 کلین شیت و با تعداد بازی کمتر آمار بهتری از او دارد. از بین دروازه بانانی که حداقل 10 بازی در لیگ قهرمانان اروپا داشته اند، آمار کلین شیت مندی با 78 درصد بهترین است، اما با توجه به اینکه او در اوایل دوران حرفه ای خود در لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد، مقایسه او با ون در سار دشوار است.

در فصل 2021/22 تاکنون چلسی در 7 بازی اخیر خود تنها 14 شوت به سمت دروازه اش (در چارچوب) زده شده است. این کمترین تعداد در بین تیم های اروپایی در این فصل است. در حالی که میانگین شوت های در چارچوب حریفان مقابل چلسی در کل فصل 4.6 در هر بازی بوده اما در یکی از بازی های این فصل چلسی در لیگ قهرمانان اروپا مقابل زنیت، بیش از نیمی از شوت هایی که به سمت دروازه چلسی زده شد در چارچوب دروازه این تیم بود که در نهایت بازی با تساوی 3-3 به پایان رسید.

این در حالی بود که مندی در دروازه این تیم حضور نداشت و در آن بازی کپا درون دروازه قرار داشت. شکی نیست که مندی یک دروازه بان درجه یک است، اما دوران حرفه ای او در لیگ قهرمانان اروپا تا کنون به لطف دفاع محافظش در چلسی بسیار آسان تر شده است.

به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین
شوت های زده شده به سمت دروازه ادوارد مندی (چارچوب) در لیگ قهرمانان اروپا 2021/22

لیگ ملت ها!

با توجه به نتایج بازی های رفت مرحله یک هشتم نهایی این فصل، به نظر می رسد که لیورپول، منچسترسیتی و چلسی می توانند در فصل 2021/22 انتظار حضور در مرحله یک چهارم نهایی را داشته باشند. منچستریونایتد پس از تساوی 1-1 در بازی رفت در اسپانیا میزبان اتلتیکو مادرید است، بنابراین می‌توانیم شاهد حضور تیم‌های انگلیسی در نیمی از تیم های حاضر در مرحله یک چهارم نهایی باشیم. تنها سه بار این رویداد رخ داده است که چهار تیم مختلف از یک لیگ در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان حضور داشته باشند که اتفاقا تمامی آنها مختص به لیگ انگلیس بوده اند.

آخرین باری که این اتفاق افتاد در فصل 19-2018 بود، جایی که منچسترسیتی و تاتنهام در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند و با تساوی 4-4 و تاتنهام با گل های خارج از خانه پیروز شد. در فصل 09-2008، آرسنال، منچستریونایتد، چلسی و لیورپول به یک چهارم راه یافتند، منچستریونایتد و چلسی در آخر به مصاف یکدیگر رفتند که یک تساوی دیگر را به ثبت برسانند و آبی ها در مجموع 7-5 پیروز شدند. فصل قبل از این در 2007-2008 اولین فصل با چهار تیم از یک کشور بود که همان چهار باشگاه فصل بعد در آن مرحله حضور داشتند. این بار شاهد دیدار آرسنال و لیورپول بودیم که لیورپول پس از دو بازی 5-3 را پشت سر گذاشت.

هیچ یک از سه باشگاه اسپانیایی در مرحله یک شانزدهم پایانی این فصل پس از بازی رفت به تساوی دست پیدا نکردند. اگر هیچ یک از آنها موفق به صعود به مرحله بعدی نشوند، این اولین فصل لیگ قهرمانان اروپا از سال 05-2004 خواهد بود که حتی یک تیم اسپانیایی در مرحله یک چهارم نهایی حضور نخواهد نداشت. این در حالی است که می‌توانستیم برای دومین فصل متوالی بدون یک باشگاه ایتالیایی در یک هشتم نهایی مسابقات را دنبال کنیم.

البته، دیدن باشگاه‌هایی از پنج لیگ بزرگ اروپایی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از زمانی که برای اولین بار در فصل 1994-1995 شروع شد، معمول است. اسپانیا (52)، انگلیس (47)، آلمان (33)، ایتالیا (30) و فرانسه (20) 84 درصد از نمایندگان تیم های مرحله یک چهارم نهایی را تشکیل می دهند که از آن زمان تاکنون، پرتغال (11) و هلند (7) هستند.

مکرر نیست که در لیگ قهرمانان اروپا هیچ بازیکنی از کشورهای خارج از این هفت تیم در مرحله یک چهارم نهایی ببینیم، اما سالزبورگ شب گذشته این شانس را داشت که کارهای تیم‌های فهرست شده در زیر را تکرار کند:

1- هایدوک اسپلیت (کرواسی) 1994/95 2- گوتبورگ (سوئد) 1994/95 3- لگیا ورشو (لهستان) 1995/96 4- پاناتینایکوس (یونان) 1995/96 5- اسپارتاک مسکو (روسیه) 1995/96 6- روزنبورگ (نروژ) 1996/97 7- دیناموکیف (اوکراین) 1997/98 8- دیناموکیف (اوکراین) 1998/99 9- المپیاکوس (یونان) 1998/99 10- گالاتاسرای (ترکیه) 2000/01 11- پاناتینایکوس (یونان) 2001/02 12- فنرباغچه (ترکیه) 2007/08 13- زسکا مسکو (روسیه) 2009/10 14- شاختار دونسک (اوکراین) 2010/11 15- آپوئل (قبرس) 2011/12 16- گالاتاسرای (ترکیه) 2012/13

بایرن و لیورپول به تعقیب تاریخ ادامه می دهند

کریستیانو رونالدو بهترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. او با 140 گل در مجموع در رقابت های برتر اروپا، در حال حاضر 15 گل از رقیبش لیونل مسی فاصله دارد و همچنین زوج کریستیانو رونالدو و کریم بنزما گلزن ترین زوج اروپا است.

به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین

نمودار بالا به تعداد کل بازی هایی که هر دو بازیکن برای یک تیم گل زده اند نگاه می کند. رونالدو و بنزما در 16 موقعیت مختلف در یک بازی برای رئال مادرید گلزنی کرده اند که بیشترین تعداد بازی در بین هر دو بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. واقعاً تعجب آور نیست، زیرا این دو نقش مهمی در تسلط رئال در اروپا در دهه گذشته داشته اند. مادرید چهار مسابقه از هشت مسابقه گذشته را برده است که شامل سه دوره متوالی از فصل 16-2015 تا 18-2017 می شود.

در هر یک از آن بردهای متوالی تورنمنت، رونالدو به درستی به خاطر تعداد گل‌های خیره‌کننده‌اش مورد تحسین قرار گرفت، اما بنزما در هر موقعیت به عنوان دومین گلزن برتر رئال به پایان رسید. اکنون که رونالدو از کانون توجه خارج شده است، می توان گفت بنزما در بهترین فرم دوران حرفه ای خود قرار دارد. با بازگشت رونالدو به منچستریونایتد، این زوج شانسی برای بهبود آمار خود نخواهند داشت.

این باعث می‌شود که روبرت لواندوفسکی و توماس مولر فاصله خود را کم کنند و این دو در 14 بار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا با هم گلزنی کردند. مولر به خاطر ویژگی‌های خلاقانه‌اش، به‌ویژه زمانی که لواندوفسکی را تامین می‌کند، به خوبی شناخته شده است. از زمان شروع رکوردهای پاس گل در فصل 05-2004 در بوندسلیگا، مولر بیش از دو برابر تعداد گل های لواندوفسکی نسبت به هر بازیکن دیگری برای یک هم تیمی در لیگ برتر آلمان پاس گل داده است. او با 50 گل در لیگ قهرمانان اروپا در رده هشتم لیست رکوردهای تاریخ با تیری آنری قرار دارد. با توجه به اینکه بایرن این هفته به یک چهارم نهایی صعود می کند، این زوج می توانند رکوردهای بیشتری را با هم بشکنند.

این نمودار در مورد دو نفر است، اما همچنین اهمیت سه گانه را در لیورپول برجسته می کند: محمد صلاح، روبرتو فیرمینو و سادیو مانه. بازی خانگی لیورپول مقابل سویا در سپتامبر 2017 بازی که در آن هر سه اولین حضور خود در لیگ قهرمانان را برای این باشگاه انجام دادند، شاهد گلزنی صلاح و مانه و از دست دادن یک پنالتی توسط فیرمینو بود.

فصل 18-2017 در نهایت برای لیورپول به پایان رسید، اما صلاح، مانه و فیرمینو هر کدام 10 گل در این رقابت ها به ثمر رساندند؛ اولین باری که یک تیم تا به حال سه بازیکنش در زدن گل در این تورنمنت دو رقمی بشوند. همان سال جیمز میلنر با دادن 9 پاس گل به هم تیمی هایش در صدر جدول پاسور ها قرار گرفت. کمک آنها به این تیم تا حدی بوده است که از آن بازی مقابل سویا تا به حال، صلاح، فیرمینو و مانه 65 درصد از کل گل های لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رسانده اند.

“گل های خارج از خانه” رفته اند، اما گل های خارج از خانه باقی می مانند

این دور از مسابقات حذفی لیگ قهرمانان اولین دیدار از زمانی است که یوفا قانون گلزنی در خارج از خانه را در فوتبال حذفی لغو کرد. پس از پیروزی 1-0 پاری سن ژرمن مقابل رئال مادرید، بسیاری از تماشاگران نگران بودند که اثر ناخواسته تغییر این قانون را ببینند. در پاریس، تیم کارلو آنچلوتی به عقب نشستن و جذب فشار راضی بود.

بحث این بود که رئال بدون هیچ انگیزه ای برای تلاش برای گل ارزشمند خارج از خانه، می تواند مالکیت توپ را واگذار کند و بدون توپ بازی کند. 43 درصد مالکیت توپ آنها کمترین میزان ثبت شده آنها در یک بازی لیگ قهرمانان از زمان بازی برگشت نیمه نهایی مقابل بایرن در سال 2018 بود. همانطور که نقشه زیر نشان می‌دهد، آنها برای دومین بار در یک بازی لیگ قهرمانان اروپا از سال 2003-2004 موفق به زدن شوت در چارچوب نشده اند.

به بهانه آغاز دوباره؛ اتفاقات مهم مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا زیر ذره بین

تصمیم برای لغو قانون گل های خارج از خانه در حالی اتخاذ شد که روسای یوفا احساس کردند که اکنون برخلاف هدف اصلی خود است. الکساندر چفرین، رئیس یوفا درباره این تصمیم گفت:“تأثیر این قانون اکنون با هدف اصلی خود مغایرت دارد، زیرا در واقع، اکنون تیم‌های میزبان را، به‌ویژه در بازی‌های اول، از حمله منصرف می‌کند، زیرا آنها می‌ترسند گلی را دریافت کنند که به حریفان برتری حیاتی بدهد. تیم هایی که در خانه بازی می کنند، با دانستن این نکته که گل های خارج از خانه به اندازه گذشته در یک سری بازی سنگین نیستند، از نظر تئوری می توانند ریسک های بیشتری را بپذیرند و این می تواند فرصتی برای نمایش های هجومی واضح تر ایجاد کند.”

نتایج در جاهای دیگر در یک شانزدهم نهایی اندکی بر خلاف استدلال تقابل رئال مادرید و پاری سن ژرمن است. بله، این یک نمونه کوچک است و بله، نتایج توسط تیم‌های قدرتمند (منچستر سیتی و لیورپول) که تیم‌های میهمان را شکست می‌دهند، منحرف می‌شود، اما تا کنون 12 گل از 20 گل در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان این فصل از میهمان بوده است (60%). اما مزایای تغییر قانون ممکن است در مراحل دوم به دست آید. برای تیم‌هایی که میزبان بازی برگشت هستند، دریافت گل در زمین خود به اندازه گذشته آسیب‌رسان نیست و برای امید به بازگشت در بازی دوم در مجموع تیم‌هایی که در مجموع عقب مانده‌اند، کمتر کشنده است.

بازی برگشت رئال مقابل پاری سن ژرمن مثال خوبی است. مادرید باید در خانه گل بزند، اما حتی اگر پاری سن ژرمن یک گل خارج از خانه بزند، باز هم تساوی متعادل تر است. طبق قانون قدیمی، یک گل خارج از خانه مادریدی ها را مجبور می کرد حداقل 3 گل برای صعود به ثمر برساند، اما اکنون آنها فقط به دو گل برای ماندن در تساوی نیاز دارند. به همین ترتیب، سالزبورگ، ویارئال و بنفیکا که مسلماً همگی در زمان قرعه‌کشی ضعیف‌تر هستند، شانس بیشتری برای پیشرفت دارند.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.