1403-02-21

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

به گزارش زوم اسپورت” رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا امشب با برگزاری دیدار نهایی بین اینتر و منچستر سیتی در ورزشگاه آتاتورک به اتمام می‌رسد. گواردیولا می‌تواند با کسب دومین سه‌گانه اروپایی دوران حرفه‌ای‌اش خود را شایسته عنوان برترین سرمربی تاریخ فوتبال نشان دهد و سیمونه اینزاگی، متخصص تورنمنت‌های حذفی، برای شکست دادن احتمالات با تمام قوا به استانبول می‌آید. این آخرین، بزرگ‌ترین و حساس‌ترین مسابقه فصل فوتبال اروپاست؛ یک تقابل انگلیسی-ایتالیایی مهیج، بار دیگر در استانبول.

آخرین پرده رویا

منچسترسیتی فصل را چندان دلچسب آغاز نکرد. حذف از جام اتحادیه با شکست مقابل ساوتهمپتون و تحویل صدر جدول به شاگردان آرتتا در آرسنال، ظاهراً نشان از تغییر حاکمیت تک‌قطبی منچستر سیتی در فوتبال انگلیس داشت اما از ابتدای زمستان، درست زمانی که لغزش‌های مقطعی منچستر یونایتد و آرسنال آغاز شد، شاگردان گواردیولا بی عیب و نقص تک تک رقبا را از پیش رو برداشتند و با ثبت رکورد اعجاب‌آور ۲۵ مسابقه بدون شکست، ضمن رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا، سومین قهرمانی متوالی لیگ برتر (و پنجمین قهرمانی در ۶ سال اخیر) را جشن گرفتند. این، انتهای بلندپروازی آبی آسمانی‌پوشان نبود. والی‌های دیدنی گندوگان، کاپیتان ۳۲ ساله آلمانی، لشکر سرخ همشهری را در فینال حساس جام حذفی زمینگیر کرد تا دومین جام معتبر فصل هم به کمد افتخارات منچستر سیتی اضافه شود؛ حالا تنها یک گام تا چسبیدن به تاریخ فوتبال باقی مانده. بعد از معرفی تورنمنت‌های اروپایی در دهه ۵۰ میلادی، تنها ۷ باشگاه موفق به کسب سه‌گانه شده‌اند و این اتفاق صرفاً یک بار برای باشگاه‌های انگلیسی رخ داده؛ پیروزی شاگردان پپ در مسابقه امشب می‌تواند انگاره بهترین تیم تاریخ انگلیس بودنِ تیم فصل ۹۹-۱۹۹۸ منچستر یونایتد را از بین ببرد.

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

متخصص جام ها

عملکرد خیره‌کننده و محشر شاگردان اسپالتی در ناپولی، تکلیف اسکودتو این فصل را خیلی زود مشخص کرد و اجازه نداد بازیکنان اینتر هم مانند منچسترسیتی، امشب به امید سه‌گانه اروپایی پا روی چمن سبز ورزشگاه ۷۵ هزار نفره المپیک آتاتورک ترکیه بگذارند. اینتر با غلبه بر یوونتوس و فیورنتینا با شایستگی برای دومین سال متوالی، قهرمانی جام حذفی ایتالیا را کسب کرد و برتری در مسابقه دشوار امشب مقابل تیم آماده و پرقدرت منچسترسیتی، آنها را به دوگانه اروپایی می‌‌رساند. فصلی که سیمونه اینزاگی برای نراتزوری رقم زد تا همین‌جا هم فوق‌العاده بوده؛ سلطه وحشتناک آبی و سیاه‌ها در مسابقه دور رفت از مرحله نیمه نهایی مقابل میلان از فراموش‌نشدنی‌ترین دقایق رقابت‌های این فصل بود. اگر قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به سوپرجام و جام حذفی این فصل اضافه شود، بار دیگر تبحر سیمونه اینزاگی در گذر از مراحل رقابت‌های حذفی عیان خواهد شد: «برای ما شبیه یک رویاست اما همواره به آن باور داشتیم. به حضور در اینجا افتخار می‌کنم. کسی چیزی به ما تقدیم نکرده و شایسته آنچه به دست آورده‌ایم، بودیم. این یک مسیر خارق‌العاده است و برتری دربی در مرحله نیمه نهایی، یک خوشحالی خاص برایمان به ارمغان آورد.»

خاطرات استانبول

آخرین فینالی که در ورزشگاه المپیک آتاتورک برگزار شد، یکی از خاطره‌انگیزترین مسابقات تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود. پنجمین قهرمانی لیورپول با برتری در ضربات پنالتی مقابل شاگردان کارلو آنچلوتی در میلان به دست آمد؛ در حالی که سیاه و سرخ‌ها نیمه نخست را با برتری قاطع ۳ بر صفر به اتمام رسانده بودند. برادر سرمربی فعلی اینتر، فیلیپو اینزاگی در فینال ۲۰۰۵ نتوانست از گزند مصدومیت رها شود و از روی سکوها شاهد اضمحلال تاریخی روسونری بود: «خاموشی ۶ دقیقه‌ای در نیمه دوم به قیمت از دست رفتن جام تمام شد. نمی‌توانستم به هم‌تیمی‌هایم برای فرار از شکست کمک کنم و این ناامیدکننده بود.» حالا سیمونه اینزاگی که در مرحله پیشین این رقابت‌ها، با حذف حریف همشهری، انتقام شکست‌های ۲ دهه پیش را گرفته، امیدوار است با خاطرات شیرین‌تری از طرف اروپایی ترکیه به خانه برگردد. فینال فصل ۰۵-۲۰۰۴ نخستین مسابقه رسمی بین میلان و لیورپول بود؛ اتفاقی که امشب بار دیگر تکرار می‌شود و اینتر و منچسترسیتی باید نخستین تقابل رسمی تاریخ خود را در فینال لیگ قهرمانان اروپا برگزار کنند!

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

عقده اروپایی

بعد از برتری همه‌جانبه و قاطع مقابل رئال مادرید در مرحله نیمه نهایی، گواردیولا گفت بعد از شکست دقیقه آخری مقابل کهکشانی‌ها در همین مرحله از رقابت‌های فصل گذشته، شاگردانش یک فصل پردرد را تحمل کرده‌اند. شکست تلخ مقابل چلسی در فینال فصل ۲۱-۲۰۲۰ در استادیوم دراگائو پرتغال، دیگر خاطره تلخی است که می‌تواند به ارتش سرزنده منچستر، انگیزه مضاعف تقدیم کند. گواردیولا که در نیمه‌نهایی فصل ۱۰-۲۰۰۹ تلخی شکست مقابل اینتر را چشیده، امیدوار است حسرت ۱۲ ساله‌اش برای کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را پایان دهد: «برای کسب موفقیت باید نسبت درستی از عقده و اشتیاق داشته باشید. این یک کلمه مثبت است و قهرمانی اروپا برای ما رویایی خواهد بود.» این تنها افتخاری است که منچسترسیتی در دوران حضور شاهزاده اماراتی به آن دست نیافته. تنها جام اروپایی آن‌ها به جام برندگان جام ۱۹۷۰ برمی‌گردد؛ بیش از نیم قرن است که طرف آبی شهر رنگ قهرمانی قاره‌ای را به خود ندیده و امشب ممکن است پر زرق و برق‌ ترین جام یوفا نصیب سیتی شود. گواردیولا جشن را قبل از فینال آغاز کرده: «همین که به فینال لیگ قهرمانان اروپا می‌رسید، باید جشن بگیرید. صادقانه می‌گویم. فینال مقابل یک حریف ایتالیایی همیشه یک هدیه خوب نیست. اینتر جنگنده است. بعد از مسابقه نیمه نهایی، تعریف و تمجید زیادی شد اما زمان خوبی برای آماده‌سازی ذهنی داشتیم.»

تقابل با اسطوره

فینال امشب در حضور ادین ژکو، یک خاطره‌بازی خاص خواهد داشت. مهاجم اهل بوسنی هرزگوین در حد فاصل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۱۸۹ بار پیراهن آبی منچسترسیتی را به تن کرد و در این مدت ۸۹ بار دروازه رقبا را باز کرد؛ از جمله در وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم آخرین مسابقه فصل ۱۲-۲۰۱۱ لیگ برتر مقابل کویینز پارک رنجرز که زمینه ساز بازگشت تاریخی شاگردان مانچینی و نخستین قهرمانی داخلی سیتیزن‌ها بعد از ۴۴ سال شد. 7 و نیم سال بعد از خروج از اتحاد، ادین ژکو برای نخستین بار مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد، در حالی که منچسترسیتی این بار برای شکستن حسرت ۵۳ ساله اروپایی تقلا می‌کند. چهارمین گل فصل ژکو در لیگ قهرمانان، زمینه‌ساز برتری قاطع ۳ بر صفر مقابل میلان در مرحله نیمه نهایی شد و یک گل دیگر، ضمن نزدیک کردن نراتزوری به رویای دوردست قهرمانی اروپایی، او را با ۳۷ سال سن، به مسن‌ترین گلزن تاریخ فینال‌های لیگ قهرمانان اروپا تبدیل می‌کند. رکورد فعلی در اختیار پائولو مالدینی است که اتفاقاً در استانبول ثبت شده؛ مدافع اسطوره‌ای میلان، در شب شکست غم‌بار تیمش، نخستین گل فینال ۲۰۰۵ را با ۳۶ سال و ۳۳۳ روز سن به ثمر رساند.

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

بیست و سومین قهرمان

برتری مقابل اینتر، منچسترسیتی را برای نخستین بار به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا می‌رساند و آنها بیست و سومین تیمی خواهند بود که قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را جشن می‌گیرند. منچسترسیتی در ۷ سال گذشته ۴ بار تا مرحله نیمه‌ نهایی این رقابت‌ها پیش آمده و در سال ۲۰۲۱ تا فینال هم رسید؛ هرچند گل کای هاورتز در پورتو، شاگردان پپ را زمینگیر کرد. اینتر اما تاکنون ۳ بار قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کرده. هلنیو هررا در فینال‌های متوالی ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ نراتزوری را به قهرمانی اروپا رساند و طلسم ۴۵ ساله بعد از آن، بالاخره با گل میلیتو مقابل بایرن مونیخ و تکمیل سه‌گانه رویایی خوزه مورینیو در فینال فصل ۱۰-۲۰۰۹ به اتمام رسید. اینزاگی می‌تواند نخستین سرمربی ایتالیایی باشد که اینتر را به قهرمانی اروپا رسانده.

قلمرو آشنای پپ

این چهارمین فینال اروپایی سرمربی کاربلد کاتالان خواهد بود. او در دوران طلایی بارسلونا ۲ بار روی نیمکت این تیم مقابل منچستر یونایتد به قهرمانی اروپا رسید و ۱۰ سال بعد از فینال ۲۰۱۱، روی نیمکت منچسترسیتی مقابل چلسی شکست خورد. تنها کارلو آنچلوتی (۵) بیشتر از گواردیولا به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافته و او در صورت قهرمانی در مسابقه امشب در جدول پرافتخارترین سرمربیان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا  تنها کارلتو (۴) را بالای سر خود خواهد دید. زین الدین زیدان تا کنون ۳ بار فاتح لیگ قهرمانان شده و پپ گواردیولا تا پیش از مسابقه مقابل اینتر با ۲ قهرمانی کنار مورینیو، فرگوسن، یوپ هاینکس، دل بوسکه و اوتمار هیتزفیلد قرار دارد. او یک ماه پیش در مورد اتمام قراردادش گفته بود: «صرفنظر از نتایج، دوست دارم فصل بعد به کار در اینجا ادامه دهم. دوست دارم اینجا باشم اما نمی‌دانم برد یا باخت در ۲ فینال پیش رو (جام حذفی و لیگ قهرمانان) چه حسی خواهد داشت. من تا ۲۰۲۴ قرارداد دارم و وقتی قراردادی امضا کنم به باشگاه متعهد خواهم بود.»

فرم فوق العاده

لغزش‌های منچسترسیتی در مسابقات آخر فصل به دلیل استراحت به مهره‌های اصلی در انتهای یک تقویم کاملاً فشرده بود. منچستر سیتی با ۱۲ پیروزی متوالی، قهرمانی لیگ را با اقتدار و اختلاف نسبت به آرسنال قطعی کرد و شنبه گذشته در یک مسابقه برتر قهرمانی جام حذفی را جشن گرفت. از طرف دیگر اینتر فصل را با ۱۱ پیروزی از ۱۲ مسابقه پایانی در تمام رقابت‌ها به انتها رسانده؛ از جمله بازگشت و برتری مقابل فیورنتینا در فینال جام حذفی ایتالیا که با  ۲ گل لائوتارو مارتینس به دست آمد. اینتر فصل را با ۲۳ پیروزی در رده سوم جدول سری آ به اتمام رساند؛ در حالی که با ۷۱ گل، دومین خط تهاجم برتر فوتبال ایتالیا را در اختیار داشت.

یک گام تا جاودانگی؛ تقابل اینتر و منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

رکورد نخواستنی

اینتر در شرایطی به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافته که در دور گروهی در کنار بارسلونا و بایرن موفق به صدرنشینی نشد و شاگردان اینزاگی رفت و برگشت به بایرن مونیخ باختند. اینتری‌ها فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را در روز گلزنی سانه با شکست خانگی مقابل بایرن مونیخ آغاز کردند. نراتزوری چهارمین تیم تاریخ لیگ قهرمانان است که با وجود شکست در نخستین مسابقه دور گروهی به فینال می‌رسد. پیش از این، میلان در فصل ۹۵-۱۹۹۴، بایرن مونیخ در فصل ۹۹-۱۹۹۸ و تاتنهام در فصل ۱۹-۲۰۱۸ در چنین شرایطی به دیدار نهایی راه یافته‌ بودند که دست کاپیتان هر ۳ تیم با شکست در دیدار نهایی از جام کوتاه ماند.

برج تشنه نروژی

ارلینگ هالند ۳۳۰ دقیقه است که در هیچ رقابتی موفق به گلزنی نشده. مهاجم بلندقامت نروژی در ۲ مسابقه مرحله نیمه نهایی مقابل رئال مادرید قادر به عبور توپ از خط دروازه کورتوا نشد و خشکی گل او در ۳ مسابقه بعد مقابل چلسی، برایتون و منچستر یونایتد ادامه یافت. گواردیولا البته در مورد این روند ناآشنا نگران نیست. هالند تاکنون ۱۲ گل در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان به ثمر رسانده که او را  کنار فن نیستلروی در فصل ۰۳-۲۰۰۲ به برترین گلزن انگلیسی یک فصل تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل می‌کند. هالند در تمام دوران بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا هرگز ۳ مسابقه متوالی را بدون گلزنی به اتمام نرسانده و این رکورد شاهکار و عجیب می‌‌تواند امشب به پایان برسد. جلوگیری از گلزنی هالند شاید رمز موفقیت اینزاگی در فینال امشب باشد. هالند البته امیدوار است بعد از اولگونار سولسشر در فینال ۱۹۹۹، به دومین نروژی گلزن در فینال این رقابت‌ها تبدیل شود. رقیب گلزنی هالند در مسابقه امشب لائوتارو مارتینس آرژانتینی است.

رکورد ویژه آرژانتینی ها

۲ بازیکن از ترکیب اصلی تیم ملی آرژانتین که پائیز گذشته قهرمانی جام جهانی را جشن گرفت در ۲ طرف مسابقه امشب حضور دارند و یکی از آنها موفق به قهرمانی در بزرگ‌ترین رقابت‌های ملی و باشگاهی جهان در یک سال میلادی خواهد شد. جز لائوتارو مارتینس، بخت اول گلزنی نراتزوری، خولین آلوارس هم این شانس را دارد که به دهمین برنده همزمان جام جهانی و لیگ قهرمانان تبدیل شود؛ البته قرار گرفتن او در ترکیب اصلی منچستر سیتی نامحتمل است و در صورت حضور به عنوان یار تعویضی به این رکورد دست خواهد یافت. در قرن بیست و یکم، تنها ۲ بازیکن موفق به قهرمانی همزمان لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی با حضور در هر ۲ فینال شده‌اند. روبرتو کارلوس همراه با برزیل و رئال مادرید در سال ۲۰۰۲ و رافائل واران با فرانسه و رئال مادرید در سال ۲۰۱۸. این یک فرصت تاریخی برای مارتینس و آلوارس خواهد بود.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.