1403-02-23

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

به گزارش زوم اسپورت” ساعاتی پیش مسابقه حساس فینال جام حذفی انگلیس بین ۲ تیم شهر منچستر برگزار شد که طی آن شاگردان پپ گواردیولا موفق به کسب برتری شیرین ۲ بر یک و قهرمانی جام حذفی شدند. این پیروزی یک گام بزرگ به سمت سه گانه اروپایی بود که می‌تواند هفته آینده با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا تکمیل شود.

والی دیدنی ایلکای گوندوگان روی پاس بلند استفان اورتگا در همان ثانیه‌های آغازین منچستر سیتی را پیش انداخت و شیاطین شوکه شده سرخ‌پوش در همان دقایق ابتدایی تا یک قدمی دریافت گل دوم هم رفتند اما نتیجه پا بر جا ماند تا با برخورد توپ به انگشتان جک گریلیش بخت دوباره به منچستر یونایتد رو بیاورد. با دخالت VAR پنالتی اعلام شد و ضربه دقیق برونو فرناندز کار را به تساوی کشید. نیمه دوم با اتفاقی مشابه آغاز شد و در حالی که تنها ۵ دقیقه از شروع مجدد مسابقه گذشته بود، ضربه والی دیدنی گندوگان از پشت محوطه جریمه بعد از برخورد به دستان دخیا از خط دروازه یونایتد عبور کرد تا منچستر سیتی با ۲ گل از حریف پیش بیفتد؛ نتیجه‌ای که با وجود حملات یونایتد تا انتها پا برجا ماند و منچسترسیتی قهرمانی جام حذفی را بعد از سال‌ها جشن گرفت.

شهرآورد پرتب و تاب منچستر در یکی از حساس‌ترین فینال‌های تاریخ جام حذفی انگلیس در شرایطی آغاز شد که شاگردان اریک تن هاخ با فتح جام اتحادیه بعد از نیم دهه به جام دست یافته بودند و منچسترسیتی با مقهور ساختن آرسنال، قهرمانی لیگ را از آن خود کرده‌ بود. حساسیت این نبرد همیشه نفس‌گیر به دلیل تکاپوی شاگردان گواردیولا برای رسیدن به دومین سه‌گانه اروپایی تاریخ فوتبال انگلیس دوچندان شد و شیاطین سرخ به عنوان تنها دارندگان این عنوان در انگلیس در حال تلاش برای ناکام ساختن لشکر آبی‌پوش همشهری بودند. این نخستین شهرآورد منچستر در فینال یک تورنمنت معتبر فوتبالی بود؛ جنگ بر سر دوگانه برای یونایتد یا سه‌گانه برای منچسترسیتی. شاگردان گواردیولا بدون حتی یک گل خورده در ۵ مرحله قبلی با غلبه بر آرسنال و چلسی به این مرحله رسیدند و یونایتد با برتری شیرین مقابل برایتون با نتیجه ۷ بر ۶ در ضربات پنالتی بازی مرحله نیمه نهایی. شیاطین سرخ ژانویه گذشته با نتیجه ۲ بر یک در ورزشگاه خانگی از سد منچستر سیتی گذشتند اما بازی ۲ تیم در ورزشگاه اتحاد با برتری ۶ بر ۳ سیتیزن‌ها به اتمام رسیده بود.

در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

ترکیب ابتدایی ۲ تیم چندان غافلگیرکننده نبود. اورتگا به جای ادرسون درون دروازه منچسترسیتی قرار گرفت و اکثر بازیکنان اصلی تیم، برخلاف ۳ مسابقه پایانی لیگ به ترکیب تیم برگشتند. برناردو سیلوا جای ریاض محرزی را گرفت که در مرحله نیمه‌نهایی هت‌تریک کرده‌ بود. در طرف دیگر فرد کنار برونو فرناندز، جیدن سانچو و اریکسن در خط میانی قرار گرفت و گارناچو در جمع نیمکت‌نشینان قرار گرفت، هرچند اشتباه گرافیکی عوامل رسانه‌ای منچستر یونایتد که نام او را در بین بازیکنان تعویضی ذکر نکرده‌ بودند، موجب تعجب کارشناسان شد.

اریک تن هاخ احتمالا برای متوقف کردن حملات سیتیزن‌ها در دقایق ابتدایی برنامه‌های زیادی ریخته بود اما نقشه‌های او در همان ثانیه‌های نخست نقش بر آب شد؛ هنوز چشم هواداران به سایه روشن عصرگاهی ومبلی عادت نکرده‌ بود که طوفان شروع شد و پیش از آنکه یونایتد در جریان بازی قرار گیرد، منچسترسیتی به گل نخست رسید. ایلکای گندوگان ضربه شروع مسابقه را از مرکز زمین به اورتگا سپرد و ارسال بلند او بعد از ۲ ضربه سر ناقص از بازیکنان ۲ تیم روی قوس پشت محوطه جریمه یونایتد به خود گوندوگان رسید تا با یک ضربه والی محشر گوشه بالای دروازه دخیا را هدف قرار دهد و منچسترسیتی را پیش بیندازد؛ هنوز ۱۳ ثانیه از ابتدای مسابقه نگذشته بود. شوت گوندوغان با عبور از گل لوییس ساها در دیدار اورتون مقابل چلسی در فینال فصل ۰۹-۲۰۰۸ جام حذفی (۲۵ ثانیه) به سریع‌ترین گل تاریخ فینال‌های قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان تبدیل شد.

تنها ۳ دقیقه بعد اختلاف می‌توانست دوبرابر شود اما این بار بخت با یونایتد یار بود. ارسال زیبای دی بروینه از سمت راست با ضربه سر دیدنی رودری همراه شد که قبل از هر کس توپ را به سمت نزدیک‌تر دروازه دخیا قطع کرد. دروازه‌بان اسپانیایی تنها نظاره‌گر هنر هموطنش بود اما توپ به تور بیرونی دروازه یونایتد مماس شد. خطای کاسمیرو روی آکانجی می‌توانست اوضاع را برای قرمز پوشان دشوارتر کند اما هافبک سابق رئال مادرید به دلیل قراردادن کف پا روی پای مدافع سوئیسی حریف مجازات نشد. دقایقی بعد نوبت به گریلیش رسید که با یک ارسال کات‌دار به پشت دفاع یونایتد ارلینگ هالند را در آستانه باز کردن دروازه یونایتد قرار دهد اما برج نروژی در دهانه دروازه، بعد از پرش به سمت توپ تنها توانست با اثرگذاری کوچک، توپ را به دخیا برساند. خود او در دقیقه ۲۱ با عبور از رافائل واران مجدداً در موقعیت شوت‌زنی قرار گرفت اما شلیک محکمش از آستانه محوطه جریمه به بالای دروازه رفت. مالکیت بازیکنان یونایتد روی توپ به تدریج افزایش می‌یافت اما این اشتباه گریلیش بود که آنها را به جریان بازی برگرداند.

در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

ارسال برونو فرناندز در حاشیه سمت راست محوطه جریمه منچستر سیتی به آرون ون بیساکا رسید و ضربه سر مدافع کناری شیاطین سرخ از فاصله نزدیک به انگشتان دست بازشده ملی‌پوش ۲۷ ساله حریف برخورد کرد. داوران VAR پل تیرنی را برای بازبینی صحنه به کنار زمین فراخواندند و نتیجه آن پنالتی برای منچستر یونایتد بود. برونو فرناندز که آغازگر حمله منجر به کسب پنالتی نام داشت، پشت ضربه ایستاد و با فریب اورتگا، توپ را با ضربه‌ای زمینی در خلاف جهت حرکت او به تور دروازه منچستر سیتی چسباند. این نخستین گل خورده منچسترسیتی در رقابت‌های این فصل جام حذفی بود و رکورد ۱۲۰ ساله قهرمان نشدن تیم‌ها بدون گل خورده را تداوم بخشید.

اعتراض بازیکنان و هواداران منچستر سیتی به پنالتی اعلام شده در برخوردهای بعدی هم ادامه پیدا کرد؛ از جمله برخورد پرریسک فرد با دی بروینه که به درستی پنالتی تشخیص داده نشد. از طرف دیگر لیندلوف به داور می‌گفت شیئی که هواداران حریف به سمت او پرتاب کرده‌اند به چشمش برخورد کرده. بازی با حملات متوالی ۲ تیم ادامه پیدا کرد. کرنر از پیش تمرین شده یاران منچسترسیتی با ارسال خطرناک دی بروینه از کنار محوطه جریمه به آستانه دروازه همراه شد اما کاسمیرو با ضربه سر توپ را دفع کرد؛ پیش از آنکه والی محکم رافائل واران پیش تاخته، روی کرنر ارسالی از سمت راست با پای غیر تخصصی از کنار دروازه به بیرون برود. خطای رودری روی جیدن سانچو موقعیت ضد حمله را از یونایتد گرفت؛ در حالی که وارد ۴ دقیقه وقت تلف شده نیمه نخست شده‌ بودیم. آخرین موقعیت مسابقه در نیمه اول ضربه آزاد یاران منچسترسیتی از سمت چپ بود که این ارسال بلند به راحتی در آغوش دخیا قرار گرفت و کار در نیمه نخست با تساوی به اتمام رسید.

 نیمه دوم با حملات منچسترسیتی آغاز شد و در سناریویی کاملاً مشابه نیمه نخست، بار دیگر سیتیزن‌ها پیش افتادند؛ دوباره ابتدای نیمه، دوباره گوندوگان، دوباره ضربه والی از پشت محوطه و دوباره تور لرزیده و مواج دروازه داوید دخیا. این بار کوین دی بروینه بود که ارسالش از سمت راست پشت محوطه جریمه به گوندوگان رسید. هافبک آلمانی آزاد و رها منتظر فرصت بود و والی چکشی او بعد از ۲ بار برخورد به زمین و نوازش دستکش دخیا به پشت سر او رسید تا یونایتد برای بار دوم عقب بیفتد. یار شماره ۸ که فصل پیش با ۲ گل در روز پایانی فصل قهرمانی منچستر سیتی را قطعی کرده‌ بود، بار دیگر تأثیرگذاری خود در بازی‌های مهم منچسترسیتی را به رخ کشید. گوندوگان که ۱۰سال پیش برای دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده‌ بود حالا مهیای مصاف با اینتر در مهم‌ترین مسابقه باشگاهی فوتبال جهان می‌شود.

در مسیر کسب سه گانه؛ منچسترسیتی فاتح جام حذفی در شهرآورد منچستر

نیمه نخست تقریباً متعادل به اتمام رسید اما بعد از پایان استراحت بین ۲ نیمه، منچسترسیتی برتری و سلطه خود را در زمین تثبیت کرد. بعد از گل حملات آبی آسمانی پوشان جدی‌تر دنبال شد. شلیک دی بروینه از سمت چپ بعد از عبور از رافائل واران به پای دخیا برخورد کرد و شوت راه دور جان استونز از بالای دروازه به بیرون رفت. در حالی که به وسط نیمه دوم رسیده‌ بودیم، ضربه راه دور غیر قابل انتظار مارکوس راشفورد می‌توانست کار را بار دیگر به برابری بکشد اما شلیک مهاجم شماره ۱۰ یونایتد از روی قوس محوطه جریمه با اختلافی نسبتاً اندک به بالای دروازه اورتگا رفت.

دقایقی بعد گوندوگان می‌توانست هت‌تریک خود را تکمیل کند. ارسال گریلیش از سمت چپ در دهانه دروازه به هالند رسید، شوت او را دخیا مهار کرد و ضربه تمام کننده گندوگان روی توپ برگشتی به دلیل آفساید مردود اعلام شد. چند دقیقه بعد، گارناچو روی حمله زیبای یونایتد با پاس برونو فرناندز پشت محوطه صاحب توپ شد اما ضربه کات‌دار او با اختلافی اندک از کنار تیر دورتر بیرون رفت. بلافاصله نوبت به خود فرناندز رسید که شوت محکم او با برخورد به گوندوگان از مسیر دروازه منحرف شود. منچستریونایتد جز ضربه پنالتی شوت در چارچوب دیگری نداشت و حملات شاگردان تن هاخ به اندازه کافی جاندار نبود. پاس رو به بیرون گوندوگان در دقایق پایانی با ضربه فودن راهی به دروازه پیدا نکرد؛ دست مانند ارسال‌های فرد به درون محوطه جریمه. در حالی که کار به وقت‌های تلف‌ شده نیمه دوم کشیده بود، منچستر یونایتد صاحب یک موقعیت عالی گلزنی شد اما ضربه رافائل واران بعد از برخورد با اورتگا به تیر افقی دروازه منچستر سیتی برخورد کرد تا نتیجه پابرجا بماند. ادامه حملات ۲ تیم در واپسین دقایق بی نتیجه بود و منچسترسیتی با ۲ گل گوندوگان به قهرمانی شیرین جام حذفی رسید.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.