1403-02-23

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » ضعیف مثل منچستریونایتد؛ روند ناامید کننده در بازار نقل و انتقالات

ضعیف مثل منچستریونایتد؛ روند ناامید کننده در بازار نقل و انتقالات

ضعیف مثل منچستریونایتد؛ روند ناامید کننده در بازار نقل و انتقالات

به گزارش زوم اسپورت” با پیچیده تر شدن روز به روز معادلات دنیای فوتبال و گردش مالی بالای این ورزش، نقش مدیریت باشگاه‌ها در امور مختلف به ویژه متعادل نگه داشتن دخل و خرج باشگاه و بستن قراردادهای مناسب با بازیکنان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. تابستان گذشته 2 رقیب قرمز و آبی پوش شهر منچستر با بودجه‌ای تقریبا برابر در بازار نقل و انتقالات حضور داشتند اما نکته قابل توجه اینجاست که منچسترسیتی از نقل و انتقالات فصل گذشته خود بیشتر از تمام درآمد یونایتد در یک دهه گذشته به سود رسید. سیتی 143 میلیون پوند از فروش رحیم استرلینگ، الکساندر زینچنکو و گابریل ژسوس دریافت کرد که این کار به آنها اجازه داد  با وجود جذب ارلینگ هالند و کالوین فیلیپس با رقمی در حدود 95 میلیون پوند، 50 میلیون پوند به سرمایه باشگاه اضافه کنند اما در سمت قرمز شهر منچستر، یونایتد 11 میلیون پوند به دست آورد و بخش عمده  آن از فروش آندریاس پریرا به فولام بود. در همین پنجره، آنها 208 میلیون پوند را برای جذب بازیکنان خود در بازار خرج کردند. فقط 85 میلیون آن به تنهایی به آنتونی اختصاص داشت. پریرا فصل را با 10 گل به پایان رساند و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان فولام در اولین فصل خود در این تیم بود اما در سمت مقابل آنتونی تنها 6 گل برای یونایتد در لیگ برتر به ثمر رساند. شاید مقایسه2 بازیکن با شرایط مختلف قیاس درست و صحیحی نباشد اما اشتباهات مدیران یونایتد امری اثبات شده به اهالی فوتبال و به ویژه هواداران این تیم است.

سال گذشته اریک تن هاخ پس از ورود به باشگاه لیست بازیکنان مورد نظر خود را خیلی زود به مدیران این تیم ارائه کرد که در راس آن شاگرد سابق او در آژاکس یعنی آنتونی برزیلی بود. تعلل بیش از حد مدیران باشگاه در مذاکره با تیم هلندی کار را به روزهای پایانی پنجره نقل و انقالات کشاند و به اعتراف فن ‌درسار، آژاکس از وضعیت دشوار پیش آمده برای یوناتد نهایت استفاده را برد و بازیکنی که پیش‌بینی می‌شد با 60 میلیون پوند راهی منچستر شود را به قیمت 85 میلیون پوند به فروش رساند. در ادامه سریال اشتباهات تیم اجرایی باشگاه آنها ژانویه گذشته پس از پخش شایعات فراوان در رسانه‌ها تا آستانه امضای قرارداد با کودی خاکپو پیش رفتند اما باز هم با تعلل بیش از حد در آخرین لحظات لیورپول با ربودن گوی سبقت از رقیب دیرینه خود بازیکن هلندی را به خدمت گرفت تا دست تن‌هاخ پس از خروج رونالدو تا پایان فصل خالی بماند و سهم آنها از بازار نقل و انتقالات زمستانی وگهورست و سابیتزر به صورت قرضی باشد!

شاهکار مدیریت منچستر یونایتد اما در این تابستان بیش از هر زمان دیگری به همه نشان داد چرا هوادران تا این اندازه از اوضاع داخلی باشگاه ناراضی و حتی شاکی هستند. مذاکره‌کنندگان باشگاه برای به خدمت گرفتن میسون مانت که تنها یک سال از قرارداد او با چلسی باقی مانده بود حاضر به پرداخت 55 میلیون پوند شدند که با توجه به بازیکنان موجود در بازار قیمتی فراتر از حد و اندازه‌های این بازیکن به نظر می‌رسد. در کنار جذب مانت، باشگاه با توهین به دروازه‌بان باتجربه خود داوید دخئا در حالی که به نظر می‌رسید پس از موافقت او با کاهش حقوق خود قرار داد جدیدی به امضا برساند، بار دیگر درخواست کاهش حقوق بیشتری را ارائه  کرد تا این سنگربان با تجربه پس از 12 سال مجبور به ترک اولدترافورد شود. از طرف دیگر طبق اعلام رسانه‌های انگلیسی باوجود در دسترس بودن دروازه‌بانان با کیفیت زیادی در بازار نقل و انتقالات، اصرار بیش از حد باشگاه بر روی جذب آندره اونانا باعث شده اینتر برای دروازه‌بانی که فصل گذشته به طور رایگان به خدمت گرفت، 50 میلیون پوند طلب کند.

اشتباهات متوالی شیاطین سرخ در مذاکره و جذب بازیکنان مختص به مدت اخیر نیست آنها سابقه ای طولانی در تحمل شکست‌های مختلف در این زمینه دارند. پروسه به خدمت گرفتن هری مگوایر که از تابستان 2018 و با بی تفاوتی نسبت به درخواست مورینیو  شکل گرفت هم باعث شد تا سال بعدی، بازیکن 50 میلیونی لسترسیتی با 80 میلیون پوند به این تیم ملحق شود.

موفق مثل منچسترسیتی

با نگاهی به سابقه همشهری موفق شیاطین در بازار نقل و انتقالات می‌توان متوجه شد موفقیت‌های سال‌های اخیر این تیم در همه زمینه‌ها از جمله مسائل خارج از مستطیل سبز جریان داشته است. سیتیزن‌ها در بازار نقل و انتقالات معمولا خود را فراتر از یک خریدار معمولی می‌دانند و با نگاهی از بالا به پایین تمایل چندانی از خود برای خرید بازیکنان مد نظر نشان نمی‌دهند تا قیمت مدنظر باشگاه فروشنده، تحت تاثیر احساس نیاز آنها دست خوش تغییر نشود. آنها همچنین در رقابت بر سر بازیکنان پرطرفدار بازار به اصول و قیمت ابتدایی و انتهایی خود پایبند هستند و حاضر به پرداخت رقمی خارج از عرف برای بازیکن نیستند. کورس رقابت آنها با آرسنال بر سر جذب دکلان رایس و یا رقابت آنها با یونایتد بر سر جذب مگوایر با خروج سیتیزن‌ها و واگذاری بازیکن با قیمتی گزاف به تیم رقیب همراه بود. آنها تابستان 2019 به جای صرف 80 میلیون پوند برای مگوایر، رودری و ژائو کانسلو را با رقمی مشابه به خدمت گرفتند و امسال  با انصراف از خرید رایس، کواچیچ را با مبلغ ناچیز 25 میلیون به اتحاد فراخواندند.

یونایتد در صورت ادامه روند فعلی احتمالا در سالهای آتی هم طعم موفقیت را نخواهد  چشید چرا که در یک دهه اخیر ضعیفترین آمار مالی را در میان 6 باشگاه بزرگ لیگ برتر داشتند و با صرف مبالغ گزاف برای بازیکنان متوسط عملا بودجه خود را به هدر داده‌اند. با توجه به قانون لیگ برتر مبنی بر هزینه کردن فقط 120 میلیون پوند (به صورت خالص) و خرج کردن نیمی از آن برای میسون مانت و نیاز مبرم تیم تن‌هاخ به مهاجم مرکزی و مدافعی مورد اطمینان، احتمالا شاهد خروج تعداد زیادی از بازیکنان سرخ پوش برای تامین بودجه مورد نیاز باشگاه خواهیم بود.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.