1403-02-24

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟

به گزارش زوم اسپورت ” تیم هایی که همیشه هستند، امسال هم در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند و البته میلان پس از هفت سال غیبت به تورنمنت برگشته است. رقابت های امسال یک مهمان جدید هم دارد؛ شریف، اولین تیم تاریخ مولداوی یا به عبارت بهتر، منطقه خودمختار ترانسنیستریان است که در لیگ قهرمانان اروپا شرکت می کند. کریستیانو رونالدو و لیونل مسی با باشگاه های جدیدشان امسال در این رقابت ها حاضر می شوند و تلاش می کنند تا رکورد گلزنی شان را ارتقا دهند. از سوی دیگر چلسی می خواهد اولین تیم انگلیسی پس از ناتینگهام فارست 1980 باشد که از عنوان قهرمانی خود در اروپا دفاع می کند.

جشنواره گل ها و گلزنان؛ رقابت جوانان و کارکشته ها


از لحاظ آمار میانگین گل در هر مسابقه، پنج فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا در زمره پرگل ترین فصول تاریخ این مسابقات هستند. در فصل 21-2020، میانگین گل ها در هر بازی عدد 2.93 بود که این رده پنجم مشترک پرگل ترین فصل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا از حیث میانگین گل در هر بازی محسوب می شود. با این حال این عدد در فصل 20-2019، 3.24 بود که البته این عدد تحت تاثیر همه گیری کرونا و برگزاری بازی ها از مرحله یک چهارم نهایی به شکل تک حذفی به دست آمده است. سه گلزن برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا یعنی کریستیانو رونالدو با 134 گل از منچستریونایتد، لیونل مسی با 120 گل از پاری سن ژرمن که اولین فصل حضورش خارج از بارسلونا را تجربه می کند و روبرت لواندوفسکی با 73 گل از بایرن مونیخ، در این فصل مطابق معمول به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. 

رونالدو می تواند به زودی با رکورد بیشترین تعداد بازی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا که در اختیار ایکر کاسیاس با 177 بازی است، برابری کند و البته می خواهد در شانزدهمین فصل متفاوت خود در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند. اگرچه لیونل مسی و کریم بنزما پیش تر به این دستاورد رسیده اند. اگر هرکدام از آن ها در فصل 22-2021 گل بزنند، یعنی در هفدهمین فصل متفاوت در این تورنمنت به گل رسیده اند و می توانند به رکورد رایان گیگز در این زمینه دست پیدا کنند. در زمینه گلزنی به تیم های مختلف در لیگ قهرمانان اروپا، مسی در حال حاضر 36-35 از رونالدو جلوست و البته مسی می تواند با گلزنی مقابل لایپزیش و بروخه که تاکنون مقابل آن ها قرار نگرفته، رکوردش را ارتقا دهد. البته رونالدو هم مقابل سه تیمی در لیگ قهرمانان اروپا قرار می گیرد که تاکنون مقابل آن ها در این تورنمنت گل نزده است؛ ویارئال، آتالانتا و یانگ بویز. در واقع ویارئال را می توان گربه سیاه رونالدو دانست زیرا او در چهار رویارویی مقابل زیر دریایی های زرد در این تورنمنت نتوانسته گل بزند و این بدترین آمار او در زمینه گلزنی به یک تیم خاص است. 

نه مسی و نه رونالدو، در دو فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا نتوانسته اند آمار گل های زده خود را دو رقمی کنن اما روبرت لواندوفسکی و ارلینگ هالند با 20 گل و کیلیان ام باپه با 13 گل سه گلزن برتر لیگ قهرمانان اروپا در دو فصل اخیر بوده اند. هالند و ام باپه سال های زیادی پیش روی خود دارند تا از رکورد گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا پیشی بگیرند. ام باپه همین حالا در 45 بازی توانسته 27 گل بزند و جالب این جاست مسی در 45 بازی نیز دقیقا 27 گل زده بود. این درحالی است که رونالدو در 67 امین بازی اش در لیگ قهرمانان توانست به بیست و هفتمین گلش برسد. هالند، اعجوبه جذاب فوتبال اروپا، نسبت به تعداد بازی هایش در لیگ قهرمانان توانسته گل بیشتری به ثمر برساند؛ او در 16 بازی توانسته 20 گل بزند. در میان بازیکنانی که بیش از 500 دقیقه در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده اند، هالند بهترین میانگین گلزنی بر دقیقه را دارد (20 گل در 1259 دقیقه بازی). 

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
آیا هالند یا ام باپه می توانند به رکوردهای رونالدو و مسی در لیگ قهرمانان برسند؟
این نمودار، نمایانگر میانگین تعداد بازی و تعداد گل هالند، ام باپه، لواندوفسکی، مسی و رونالدو در گذر زمان است

گروه مرگ کدام است؟


در هر تورنمنتی، یک گروه مرگ هم وجود دارد. در لیگ قهرمانان اروپا، هر گروه سخت به نظر می رسد و چرا که بهترین تیم های فوتبال اروپا در این تورنمنت حضور دارند. با این حال همیشه یک گروه هست که سخت تر از بقیه به نظر برسد. با مشاهده داده های زیر، می توان تشخیص داد که گروه مرگ، کدام گروه است. رنکینگ قدرت باشگاه ها که توسط StatsPerform گردآوری می شود، یک سیستم رنکینگ جهانی است که تیم ها را از صفر تا صد در زمینه توانایی گلزنی تعیین می کند. این رنکنیگ، ده هزار تیم از 176 کشور در 391 لیگ داخلی را در بر می گیرد. می توان دید در رقابت های فصل 22-2021 لیگ قهرمانان اروپا، گروه B با داشتن لیورپول و اتلتیکو مادرید که به ترتیب نمره 96.76 و 96.31 را دارند، سخت ترین گروه است و میانگین رنکینگ قدرت آن ها 92.37 است. آسان ترین گروه لیگ قهرمانان براساس رنکینگ قدرت نیز گروه C متشکل از دورتموند، اسپورتینگ، آژاکس و بشیکتاش با میانگین رنکینگ قدرت 85.39 است. 

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
سختی گروه های لیگ قهرمانان اروپا براساس رنگینک قدرت گلزنی باشگاه ها

آبی رنگ قهرمانی است؟


چلسی در فصل گذشته قهرمان اروپا شد و می خواهد سومین تیم انگلیسی تاریخ باشد که از عنوان قهرمانی اش در اروپا دفاع کند. لیورپول طی سال های 1977 و 1978 و ناتینگهام فارست طی سال های 1979 و 1980 توانستد جام باشگاه های اروپا شوند. با این حال فقط یک تیم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا توانسته از عنوان قهرمانی اش دفاع کند که آن ها سه مرتبه متوالی طی سال های 2016 تا 2018 فاتح لیگ قهرمانان اروپا شدند و تسلط خود بر بالاترین سطح فوتبال این قاره را ثابت کردند. توماس توخل می خواهد برای سومین فصل پیاپی به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد. فقط سه سرمربی در تاریخ توانسته اند سه فصل پیاپی به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسند؛ فابیو کاپلو (95-1993)، مارچلو لیپی (98-1996) و زین الدین زیدان (18-2016). 

بخش اعظمی از موفقیت چلسی در لیگ قهرمانان اروپا فصل 21-2020 به لطف دفاع مستحکم و دروازه بان خوب آن ها رقم خورد. براساس کیفیت شوت های زده شده به سوی دروازه چلسی، می توان دریافت ادوارد مندی در طول تورنمنت از ورود حدود 4 گل به دروازه اش جلوگیری کرده و به عبارتی میزان 3.8 xG که به سمت دروازه اش آمده را مهار کرده است. این عملکرد عالی مندی به ثبت 9 کلین شیت در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا منجر شد. برای دروازه بانی که اولین فصل حضورش در لیگ قهرمانان را تجربه می کند، ثبت 9 کلین شیت بی سابقه بوده است. همان طور که بالاتر اشاره شد، گروه چلسی در لیگ قهرمانان یکی از آسان ترین گروه های این دوره روی کاغذ است و چالش اصلی آن ها از مرحله یک هشتم نهایی و پس از کریسمس آغاز خواهد شد. 

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
شوت های زده شده به چارچوب دروازه چلسی با میزان xG آن ها
در فصل گذشته لیگ قهرمانان، 34 شوت به سوی دروازه چلسی آمد که میزان xG درون چارچوب آن ها 6.8 بود
از این میزان، مندی توانست xG به میزان 3.8 را مهار کند و 3 گل هم دریافت کرد

پول زیاد اما بدون جام


منچسترسیتی و پاری سن ژرمن، دو تیم ثروتمند فوتبال اروپا تاکنون 211 بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته اند اما هنوز نتوانسته اند فاتح این رقابت ها شوند. طی دو فصل گذشته، منچسترسیتی و پاری سن ژرمن با قبول شکست 1-0 مقابل چلسی و بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا، دست شان از جام کوتاه ماند. پس از شکست منچسترسیتی در فینال 2021، پپ گواردیولا همچنان در تلاش است تا سومین قهرمانی اش در اروپا را کسب کند. فقط باب پیزلی، زین الدین زیدان و کارلو آنچلوتی توانسته اند در سه دوره مختلف، قهرمانی اروپا را تجربه کنند. مائوریسیو پوچتینو سرمربی پاری سن ژرمن نیز می توانست به اولین سرمربی آرژانتینی فاتح لیگ قهرمانان اروپا پس از هلنیو هررا در سال 1965 تبدیل شود اما او در فینال سال 2019 با نتیجه 2-0 به لیورپول باخت. آرسنال با 83 برد، بیشترین برد را میان تیم هایی دارد که هرگز لیگ قهرمانان اروپا را نبرده اند و تیم های پاری سن ژرمن و منچسترسیتی به ترتیب دوم و سوم هستند. منچسترسیتی بعد از رئال مادرید که پس از 88 بازی به 50 برد رسید، سریع ترین تیمی بود که توانسته به رکورد 50 برد برسد (پس از 91 بازی). 

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
رکورد بیشترین برد در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا میان تیم هایی که هرگز قهرمان نشده اند

تیمی از مولداوی، مهمان غیرمنتظره لیگ قهرمانان


شریف تیراسپول برای اولین بار حضور در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه می کند. این تیم کشور مولداوی از زمان تاسیسش در 1997، تاکنون 78 بازی در مراحل مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا انجام داده بود اما بالاخره پس از 24 سال توانست حضور در لیگ قهرمانان را تجربه کند. آن ها با کسب شش برد در هشت بازی برای اولین بار جواز حضور در این مسابقات را کسب کردند و اولین بازی آن ها، بازی خانگی مقابل شاختاردونتسک خواهد بود. شریف طی فصول 10-2009، 11-2010، 14-2013 و 17-2016 حضور در لیگ اروپا را تجربه کرده بود اما هرگز نتوانست به مرحله حذفی راه یابد. امسال هم آن ها شانس بسیار کمی دارند زیرا در گروه آن ها علاوه بر شاختاردونتسک، اینتر و رئال مادرید هم حضور دارند.

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
شریف مولداوی برای راهیابی به لیگ قهرمانان، قهرمان کشورهای آلبانی، ارمنستان، صربستان و کرواسی را حذف کرد

مالمو؛ تا سه نشه، بازی نشه؟


مالمو سوئد نیز یکی دیگر از تیم هایی است که برای راهیابی به لیگ قهرمانان، مسیری سخت و طولانی را سپری کرد. مثل شریف تیراسپول، مسابقات آن ها از دور اول مقدماتی شروع شد. مالمو در این راه تیم های ریگا لتونی، هلسینکی فنلاند، رنجرز اسکاتلند و لودوگورتس بلغارستان را حذف کرد. قهرمان سوئد در سال 2020 امیدوار است در سومین دوره حضورش در لیگ قهرمانان اروپا به نسبت دو دوره قبلی در فصول 16-2015 و 15-2014 عملکرد بهتری داشته باشد. آن ها در هر دو دوره در شش بازی مرحله گروهی خود فقط سه امتیاز گرفتند (یک برد و پنج باخت در هر دو دوره) و در فصل 16-2015، آن ها تفاضل گل وحشتناک -20 در شش بازی را ثبت کردند. پس از تفاضل گل -22 باته بوریسوف در فصل 15-2014، مالمو بدترین تفاضل گل تاریخ مرحله گروهی لیگ قهرمانان را ثبت کرده است. رئال مادرید در دسامبر 2015، مالمو را با نتیجه 8-0 در هم کوبید که این نتیجه مشترکا سنگین ترین شکست تاریخ لیگ قهرمانان است. یان دال توماسون، مهاجم اسبق تیم ملی دانمارک و باشگاه میلان، هدایت مالمو را برعهده دارد. او تقریبا دو برابر مالمو در لیگ قهرمانان اروپا گل زده است. در این مسابقات توماسون 11 گل و مالمو 5 گل به ثمر رسانده اند. 

در لیگ قهرمانان اروپا 22-2021 چه چیزهایی در انتظار ماست؟
سنگین ترین شکست تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به اسم مالمو ثبت شده است

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.