1403-04-15

زوم اسپورت

رسانه ورزشی مستقل

خانه » ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

به گزارش زوم اسپورت” آمار گلزنی ارلینگ هالند در این فصل آنقدر در مورد آن صحبت شده است که برای هر ناظر مشتاق لیگ برتر شناخته شده است. اما به‌غیر از گل‌های او در هر بازی و لمس‌های او در 90 دقیقه، برخی اعداد دیگر باعث شده کارشناسان، هواداران و حتی رقبایش نیز صحبت کنند: سرعت او. اینترنت یک فوتبالیست سریع را دوست دارد، به خصوص فوتبالیستی که می تواند یک سرعت نفس گیر را با یک گل به همان اندازه هیجان انگیز پشت سر بگذارد. و در مورد هالند، این منجر به مجموعه‌ای از ویدیوها شد که در مورد سرعت مهاجم نروژی منچسترسیتی فریاد می‌زدند.

سرعت هالند دیوانه کننده است!

نمایش سرعت شگفت انگیز ارلینگ هالند!

ارلینگ هالند و 10 استارت سرعتی که جهان را شوکه کرد!

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

اما سرعت او چقدر است؟ و چگونه این جوان 22 ساله می تواند بدن 194 سانتی متر 94 کیلوگرمی خود را سرعتی حرکت دهد که غالباً حریفان را پشت سر می گذارد؟ هالند در فصل گذشته در بوروسیا دورتموند با ثبت سرعت 36.3 کیلومتر در ساعت (10.1 متر بر ثانیه) سومین سرعت در بوندسلیگا را ثبت کرد. آمار سرعت لیگ برتر به شدت توسط باشگاه هایش محافظت می شود، اما شرکت ردیابی داده SkillCorner با استخراج داده های ردیابی فیزیکی از فیلم های پخش شده ارزیابی می کند.

هالند میانگین سرعت 30.5 کیلومتر بر ساعت را دارد که برای یک مهاجم تقریباً متوسط است و چندین مهاجم مرکزی جلوتر از او هستند. با این حال، با توجه به اینکه او به مناطق مرکزی حمله می کند، حداکثر سرعت او بسیار چشمگیرتر است، و فقط مارکوس راشفورد از منچستریونایتد برای بالاترین سرعت در میان بازیکنانی که در سطح بالایی هستند و می توان آنها را مهاجم مرکزی در نظر گرفت، جلوتر از اوست.

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

Jonas Dodoo سرمربی Speedworks Training است. او که سابقاً مربی دوومیدانی بود، اکنون به عنوان مشاور برای اتحادیه فوتبال، اتحادیه فوتبال راگبی انگلیس و باشگاه‌های حرفه‌ای در سراسر لیگ برتر، بوندسلیگا آلمان، NFL و لیگ برتر بیسبال کار می‌کند. او در کنار آندریاس بک (مربی سابق با عملکرد بالا، اکنون در آینتراخت فرانکفورت) در دورتموند در زمانی که هالند در آنجا بود، کار کرد و جلسات آنالیز ویدئویی را برای بررسی تکنیک‌های دویدن بازیکنان و تصمیم‌گیری در مورد بهبودهایی که باید انجام شود (در صورت وجود) انجام داد.

Dodoo هالند را به عنوان یک “پدیده” از نظر “کاربرد مهارت سرعت” و روشی که اکنون “بیان ویژگی های فیزیکی خود را به روش های تاکتیکی مناسب به حداکثر می رساند” توصیف می کند. اما زمانی که او کار با تیم دورتموند را آغاز کرد، دو سوال اساسی درباره سبک دویدن هالند از او داشتند: «یکی در مورد قوز های بدن او بود – کمر خمیده ای که گاهی اوقات هنگام دویدن می بینید. و دیگری در مورد حرکت پهلو به پهلو چرخه بازوی او بود – اگر از جلو به دویدن او نگاه می‌کردید، ممکن بود شاهد تاب خوردن از چپ به راست باشید.

Dodoo می گوید:”فرافکنی در اطراف باسن و ران ها متمرکز است و به شما قدرت می دهد تا طول گام خود را تعیین کنید. جابجایی در اطراف هسته و تنه شما متمرکز است، که به شما ثبات و کنترل لگن را برای تبادل اندام ها می دهد. و واکنش پذیری مربوط به مچ پا و زانو است که به شما سفتی و عملکرد فنری می دهد. هالند به وضوح هر سه را دارد. و این چیزی است که در مورد او شگفت‌انگیز است، زیرا بازیکنان قد بلندتر می‌توانند با تعویض و بازیکنان سنگین‌تر با واکنش‌پذیری مبارزه کنند.”

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

“با این حال، در دویدن از نیمه پیچ، دویدن در یک خط مستقیم، شتاب گیری، توقف، شروع و دوباره رفتن، او به راحتی تعادل بین این سه ناحیه را پیدا می کند. و این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. ما سعی نمی کنیم فقط کسی را داشته باشیم که در یک زمینه عالی باشد. بدن زمانی بهترین عملکرد را دارد که هر سه ناحیه به طور همزمان کار کنند و تعادل بین این سه ناحیه وجود داشته باشد. او به وضوح این تعادل را دارد.”

اگر هالند به مسائل مربوط به وضعیت و چرخه بازوی او رسیدگی می‌شد، می‌توانست سریع‌تر هم شود؟ Dodoo در جواب به این سوال نیز می گوید:”اگر به برخی از مواردی که در مورد آنها صحبت می‌کنیم بپردازیم، می‌توانید از نظر وضعیتی متعادل‌تر باشید و به طور بالقوه می‌توانید کارآمدتر باشید، اما آنها بسیار «داشتنشان خوب است» و نه «نیاز به داشتن». اگر او با توانایی خود برای فرافکنی یا مبادله و جابجایی مشکل داشت، شاید این سوال را بپرسم که آیا وضعیت بالای بدن او چیزی را از بین می‌برد یا خیر.”

زمانی که هالند در حال انجام یک دو دفاعی یا انتقالی است و انتظار تماس را ندارد، Dodoo می‌گوید که مهاجم باسن و زانوهایش را حتی بالاتر می‌برد و بیشتر شبیه یک دونده دو پیست می‌شود. مقایسه با یوسن بولت، مقایسه‌ای است که قبلاً با فوتبالیست‌های سریع انجام شده است، و این مقایسه‌ای است که به طور معمول توسط هر کسی از دنیای دوومیدانی سرنگون می‌شود. Dodoo می‌گوید این به این دلیل است که مهم نیست اعداد چه چیزی را نشان می‌دهند، از نظر سرعت مقایسه‌ای وجود ندارد.

ارلینگ هالند دونده سرعت؛ به معنای واقعی یک ورزشکار دوو میدانی

هالند در تمرینات دورتموند می توانست به طور مداوم حدود 10 متر در ثانیه بدود، که Dodoo موافق است “به وضوح بسیار سریع است”. اما او می‌افزاید:”یک دونده زن نخبه که 11 ثانیه صاف می‌دوید (برای 100 متر) نزدیک به یا با سرعت 11 متر در ثانیه می‌دوید. این سرعت از 99 درصد بازیکنان فوتبال در جهان بیشتر است. یک دونده مرد نخبه در یک مسابقه 12 متر در ثانیه با حداکثر سرعت خود می دود.”

در کل میتوان گفت این غول نروژی مکانیزم بدنی عجیبی دارد که تقریبا تمامی پزشکانی که بر روی او بررسی هایی انجام داده اند با این قضیه موافقند. ویژگی سرعت برای هر بازیکنی حائز اهمیت است، چه بسا که برای مهاجمان و مدافعان میانی بیشتر و ارلینگ هالند این ویژگی را در خود دارد.

درباه نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

| Newsphere by AF themes.